Wiskunde – Maatschappelijk participeren
•
Opbouw en modules
-
-
-
-
-
In de module Wiskunde functioneren 01 verwerven de cursisten elementaire basiscompetenties inzake gecijferdheid in de 3 hoofddomeinen van de wiskunde: getallen, meten en meetkunde. Ze tellen tot honderd, maken kennis met de eerste eenvoudige breuken en leren bewerkingen geautomatiseerd uitvoeren. De contexten geld en klok lezen zijn belangrijke uitgangspunten.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 90
Zoek waar je dit kan volgen -
De module Wiskunde functioneren 02 streeft dezelfde elementaire kennis, inzichten en vaardigheden na als de module Wiskunde functioneren 01 (getallen, meten en meetkunde). De cursisten tellen en rekenen tot duizend en hoofdrekenen komt aan bod. Eenvoudige, alledaagse maten en meeteenheden breiden de contexten geld en klok lezen uit.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 90
Zoek waar je dit kan volgen -
De module Wiskunde functioneren 03 werkt verder aan de doelstellingen van basisgecijferdheid. Na deze module kunnen de cursisten ook minder nabije, maar nog wel alledaagse situaties en contexten hanteren op het kwantitatieve vlak. Ze rekenen tot tienduizend, maken de bewerkingen geautomatiseerd en werken met eenvoudige breuken. De aangegeven contexten worden uitgediept en meetkunde wint aan belang.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 90
Zoek waar je dit kan volgen -
Aan het eind van de module Wiskunde functioneren 04 kunnen cursisten de kwantitatieve uitdagingen aan die zich kunnen voordoen in een verscheidenheid aan alledaagse situaties. Tellen en rekenen gebeurt tot één miljoen. Handig rekenen, ook met eenvoudige decimale getallen, is een belangrijke doelstelling. De cursisten maken kennis met praktisch toepasbare begrippen rond meten en meetkunde en zetten stappen in het omgaan met data.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 90
Zoek waar je dit kan volgen -
Aan het einde van de module “Wiskunde participeren” bezitten de cursisten een gedegen numerieke geletterdheid. Dat betekent dat ze een aantal reken- en meetvaardigheden bezitten die hen moeten toelaten breed maatschappelijk te participeren. Ze zijn in staat allerlei concrete numerieke – inbegrepen ruimtelijke en statistische - informatie zelfstandig te verwerken, te interpreteren en te communiceren. Het kiezen van een gepaste tel- en schatstrategie staat voorop. Breuken, percentages en verhoudingen en hun verbanden zijn belangrijk voor praktische toepassingen. Meten behandelt de oppervlaktematen. Meetkunde richt zich op begrippen en constructies die concreet bruikbaar zijn. Gemiddelde en mediaan van een reeks getallen laten toe kritische conclusies te trekken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 90
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
• Kwantiteit: getallen en bewerkingen
Tellen met natuurlijke getallen, de getallenopbouw begrijpen en de getallentaal ontwikkelen
Breuken, procenten, verhoudingen en decimale getallen gebruiken en hun equivalenties toepassen
Optellen en aftrekken
Vermenigvuldigen en delen
De betekenis van bewerkingen begrijpen en hoe ze met elkaar in relatie staan
• Grootheden: meten
De relatie leggen tussen grootheden en hun maateenheden
Metend rekenen
De maat van grootheden schatten en exact meten, en de resultaten noteren
Omgaan met schaal en schaalaanduidingen
• Ruimte en vorm: meetkunde
Karakteristieken en eigenschappen van 2- & 3-dimensionale meetkundige vormen analyseren
Meetkundige begrippen ontwikkelen en hanteren
Locaties specifiëren door gebruik te maken van coördinaten en andere meetkundige voorstellingssystemen
• Onzekerheid: data analyse en statistiek
Numerieke gegevens verzamelen, ordenen en interpreteren
Tabellen en grafieken hanteren
• Algebra: verandering, relaties
Verbanden beschrijven en formules manipuleren
Recht evenredige verbanden voorstellen
- Thema's
- Rekenen
- Ingericht vanaf
- 10.12.2010
- Niveau
- Basiseducatie
- Lestijden
- 450
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen