Hebreeuws educatief Richtgraad 4 (ERK C1)
•
Opbouw en modules
-
In deze module leert de cursist/leerder de mondelinge vaardigheden informatie vragen en geven, samenvattingen maken en instructies geven. Hij leert telkens in welbepaalde gesproken teksten de hoofdgedachte te achterhalen, specifieke informatie te selecteren en alle gegevens te begrijpen; hij leert ook er zich een mening over te vormen. De onderwerpen die hiervoor aan bod komen zijn enerzijds van sociale, zakelijke, recreatieve, culturele, literaire en/of educatieve aard en anderzijds in toenemende mate complex. Ook qua structuur kunnen ze complex zijn. De taaluitingen die de cursist/leerder mondeling produceert kunnen ook gaan over gevoelige en delicate onderwerpen en lang zijn. Stilistisch zijn ze gevarieerd. De taal is vlot gesproken, nauwkeurig en genuanceerd. De interactie hierbij is vlot en gepast. De moedertaal van de spreker breekt op dit niveau nauwelijks nog door. De teksten die worden aangeboden zijn authentiek en kunnen betekenisnuances, verschillende registers, idiomatische uitdrukkingen en impliciete gegevens bevatten. Ze kunnen regionaal taalgebruik laten horen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 120
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist/leerder in welbepaalde schriftelijke tekstsoorten de hoofdgedachte te achterhalen, de gedachtegang te volgen, specifieke informatie te zoeken en alle gegevens te begrijpen. Hij doet dit aan de hand van authentieke teksten die op een hoog abstractieniveau kunnen geformuleerd zijn en een complexe structuur kunnen hebben. Eveneens kunnen de teksten betekenisnuances, verschillende registers en stijlen, idiomatische uitdrukkingen en impliciete gegevens bevatten. Wat de schriftelijke vaardigheden betreft leert hij informatie te vragen en te geven, instructies te geven en voor zichzelf notities te nemen. De teksten die hij in een relatief korte tijd kan produceren, kunnen gaan over delicate onderwerpen en geven niet alleen blijk van goede beheersing van woordconnotatie maar ook van duidelijke structuur en samenhang. Ze benaderen qua formulering de manier van formuleren van een moedertaalgebruiker. De formulering is adequaat en getuigt van nuances in taalgebruik. De onderwerpen die in de aangeboden en geproduceerde teksten aan bod komen zijn in toenemende mate complex en hebben ook te maken met sociale, zakelijke, recreatieve, culturele, literaire en/of educatieve thema’s.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 120
Zoek waar je dit kan volgen -
De cursist dient verplicht de basiscompetenties verworven te hebben van de module Hebreeuws Educatief Vantage 4 Mondeling.n deze module leert de cursist/leerder de mondelinge vaardigheden informatie vragen en geven nog beter te beheersen. Hij leert bovendien niet alleen beter zijn gevoelens te verwoorden en ernaar te vragen bij anderen, maar ook beter zijn standpunt te verwoorden en te vragen naar de mening van anderen. De cursist/leerder versterkt eveneens de vaardigheden hoofdzaken achterhalen, specifieke informatie selecteren en zich een mening vormen over mondeling aangeboden taal. De onderwerpen die hiervoor aan bod komen zijn enerzijds van sociale, zakelijke, recreatieve, culturele, literaire en/of educatieve aard en anderzijds in toenemende mate complex. Ook qua structuur kunnen ze complex zijn. De taaluitingen die de cursist/leerder mondeling produceert kunnen ook gaan over gevoelige en delicate onderwerpen en lang zijn. Stilistisch zijn ze gevarieerd. De taal is vlot gesproken, nauwkeurig en genuanceerd. De interactie hierbij is vlot en gepast. De moedertaal van de spreker breekt op dit niveau nauwelijks nog door. De teksten die worden aangeboden zijn authentiek en kunnen betekenisnuances, verschillende registers, idiomatische uitdrukkingen en impliciete gegevens bevatten. Ze kunnen regionaal taalgebruik laten horen
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 120
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module werkt de cursist/leerder verder aan een aantal leesvaardigheden van de vorige module (074). Hij leert echter ook zich een mening te vormen over verschillende soorten teksten. Deze teksten zijn authentiek en kunnen op een hoog abstractieniveau geformuleerd zijn en een complexe structuur hebben. Eveneens kunnen ze betekenisnuances, verschillende registers en stijlen, idiomatische uitdrukkingen en impliciete gegevens bevatten. De cursist/leerder werkt verder aan de schriftelijke vaardigheid informatie vragen en geven; hij leert ook een uitvoerig verslag te schijven en zijn mening te geven in een verhandeling bijvoorbeeld. De teksten die hij in een relatief korte tijd kan produceren, kunnen gaan over delicate onderwerpen en geven niet alleen blijk van goede beheersing van woordconnotatie maar ook van duidelijke structuur en samenhang. Ze benaderen qua formulering de manier van formuleren van een moedertaalgebruiker. De formulering is adequaat en getuigt van nuances in taalgebruik. Net als in de vorige module (074).zijn de onderwerpen in de aangeboden en geproduceerde teksten in toenemende mate complex en behelzen ze sociale, zakelijke, recreatieve, culturele, literaire en/of educatieve thema’s.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 120
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
De opleiding Hebreeuws Educatief Richtgraad 4 (ERK C1) hoort thuis in het studiegebied HEBREEUWS (HE). Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd. Een richtgraad is een specifieke graad binnen het secundair volwassenenonderwijs voor de studiegebieden Europese hoofdtalen richtgraad 1 en 2, Europese talen richtgraad 3 en 4, Europese neventalen richtgraad 1 en 2, Hebreeuws, Nederlands tweede taal richtgraad 1 en 2, Nederlands tweede taal richtgraad 3 en 4, Oosterse talen, Scandinavische talen en Slavische talen en opleidingen van de leergebieden alfabetisering Nederlands tweede taal, Nederlands tweede taal en talen” (art. 3,37°)1 .
Met de opleiding Hebreeuws Educatief Richtgraad 4 (ERK C1) wordt de cursist een uitgebreide talige zelfstandigheid aangeleerd. Typisch is de toenemende mate van nauwkeurigheid en adequaatheid van talige verwerking. Op richtgraad 4 kan de taalgebruiker zijn onderlegdheid demonstreren in culturele of professionele gebieden. Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Effectiveness (C1).
Na de modules
“Hebreeuws Educatief Effectiveness 1 Mondeling“, “Hebreeuws Educatief Effectiveness 2 Mondeling,
“Hebreeuws Educatief Effectiveness 1 Schriftelijk”” en “Hebreeuws Educatief Effectiveness 2 Schriftelijk”
kan de cursist/leerder:
➢ een brede waaier van lange en veeleisende teksten begrijpen en er de impliciete betekenis in achterhalen
➢ zich vlot en spontaan uitdrukken zonder op het eerste gezicht al te veel naar woorden te moeten zoeken
➢ taal soepel en doeltreffend aanwenden voor sociale doeleinden en in verschillende educatieve contexten
➢ een heldere, goed gestructureerde en gedetailleerde tekst produceren over complexe onderwerpen en daarbij blijk geven van een goede beheersing van structurerende patronen, verbindingswoorden en samenhang bevorderende middelen
- Thema's
-
Talen
Talen > Hebreeuws - Ingericht vanaf
- 01.02.2022
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 480
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen