Hebreeuws Richtgraad 2 (ERK B1)

Opleidingsprofiel
CVO
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Hebreeuws Richtgraad 2 (ERK B1) diagram image
  • In deze module leert de cursist/leerder niet alleen mondeling informatie te vragen en te geven maar ook mondelinge instructies uit te brengen, zijn beleving te verwoorden en ernaar te vragen bij anderen. Hij leert de hoofdgedachte te achterhalen in gesproken nieuwsberichten maar ook specifieke informatie te zoeken zoals die voorkomt in bijv. telefoongesprekken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist/leerder niet alleen schriftelijk informatie te vragen en te geven maar ook schriftelijke instructies te geven en zijn beleving schriftelijk te verwoorden. Hij leert de hoofdgedachte te achterhalen in bijvoorbeeld rapporten en geschreven nieuwsberichten maar ook specifieke informatie te zoeken zoals die voorkomt in notities,….
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • n deze module verwerft de cursist/leerder nog meer vaardigheid in het mondeling geven en vragen van informatie en in het zoeken van specifieke informatie. Hij leert alle gegevens te begrijpen in o.a. een mondelinge instructie. In gesprekssituaties leert hij niet enkel verslag uit te brengen over bijvoorbeeld een gebeurtenis maar ook een samenvatting te maken. Hij leert ook zijn mening te vormen over bepaalde teksten en zijn standpunt mondeling te verwoorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerft de cursist/leerder nog meer vaardigheid in het schriftelijk geven en vragen van informatie en in het zoeken van specifieke informatie. Hij leert alle gegevens te begrijpen in o.a. een advertentie. Hij leert schriftelijk rapporteren over een situatie bijvoorbeeld en hij leert ook een studietekst samen te vatten. Hij leert ook zijn mening te vormen over bepaalde teksten en zijn standpunt schriftelijk te verwoorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module versterkt de cursist/leerder de vaardigheid mondeling informatie vragen en geven nog meer. Hij leert nog vaardiger worden in het verwoorden van zijn beleving en ernaar vragen bij anderen. Dit is ook zo voor het achterhalen van de hoofdgedachte in een gesproken kortverhaal of in een chanson bijvoorbeeld. Hij leert ook nog vaardiger te zijn in het zoeken van specifieke informatie in mondelinge interviews bijvoorbeeld. De teksten die worden geproduceerd en aangeboden, zijn van een hoger niveau dan in de twee vorige modules. Concreet betekent dit dat de teksten iets langer zijn en dat voor de geproduceerde teksten, alhoewel de talige middelen nog beperkt zijn en de samenhang tussen de zinnen nog problematisch kan zijn, de spreekstijl zich stilaan meer aanpast aan situatie en ontvanger. Het spreektempo is vrij vlot en uitspraakfouten komen occasioneel nog voor. Voor de aangeboden tekstenis het zo dat deze bij voorkeur authentiek zijn en occasioneel niet enkel al wat impliciete informatie kunnen bevatten maar ook - qua stijl en register – al wat variaties op de standaardtaal.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module versterkt de cursist/leerder de vaardigheid schriftelijk informatie vragen en geven nog meer. Hij leert nog vaardiger worden in het schriftelijk verwoorden van zijn beleving. Dit is ook zo voor het achterhalen van de hoofdgedachte in een kortverhaal bijvoorbeeld. Hij leert ook nog vaardiger te zijn in het zoeken van specifieke informatie in geschreven berichten en voorschriften bijvoorbeeld. De teksten die worden geproduceerd en aangeboden, zijn van een hoger niveau dan in de twee vorige modules. Concreet betekent dit dat de teksten iets langer zijn en dat voor de geproduceerde teksten, alhoewel de talige middelen nog beperkt zijn en de samenhang tussen de zinnen nog problematisch kan zijn, de schrijfstijl zich stilaan meer aanpast aan situatie en ontvanger. Het schfrijftempo is vrij vlot en schrijffouten komen uiteraard occasioneel nog voor. Voor de aangeboden teksten is het zo dat deze bij voorkeur authentiek zijn en occasioneel niet enkel al wat impliciete informatie kunnen bevatten maar ook - qua stijl en register – al wat variaties op de standaardtaal.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module versterkt de cursist/leerder de reeds verworven mondelinge vaardigheden nog meer. D.w.z. dat door hem, bijv. in sollicitatiegesprekken, informatie wordt gegeven en gevraagd en dat bijv.in mondelinge instructies, alle gegevens worden begrepen. Hij leert in gesprekssituaties nog vaardiger worden in het verslaan van een situatie bijvoorbeeld of in het maken van een samenvatting. Hij wordt vaardiger in het zich vormen van een mening en in het mondeling verwoorden van zijn standpunt. De teksten die worden geproduceerd en aangeboden, zijn van een hoger niveau dan in de voorgaande mondelinge modules van de opleiding. Concreet betekent dit dat de teksten iets langer zijn en dat voor de geproduceerde teksten, alhoewel de talige middelen nog beperkt zijn en de samenhang tussen de zinnen nog problematisch kan zijn, de spreekstijl zich stilaan meer aanpast aan situatie en ontvanger. Het spreektempo is vrij vlot en uitspraakfouten komen occasioneel nog voor. Voor de aangeboden teksten is het zo dat deze bij voorkeur authentiek zijn en occasioneel niet enkel al wat impliciete informatie kunnen bevatten maar ook - qua stijl en register – al wat variaties op de standaardtaal.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module versterkt de cursist/leerder de reeds verworven schriftelijke vaardigheden nog meer. D.w.z. dat door hem, bijv. in CV’s, informatie wordt gegeven, in grafieken en handleidingen, specifieke informatie wordt gezocht, in brieven, advertenties en instructies, alle gegevens worden begrepen. Naast het nog krachtiger worden in schriftelijk rapporteren over een uitgevoerde werkzaamheid bijvoorbeeld leert hij ook o.a. een gedachtewisseling nog beter samen te vatten. Hij wordt vaardiger in het zich vormen van een mening en in het schriftelijk verwoorden van zijn standpunt. De teksten die worden geproduceerd en aangeboden, zijn van een hoger niveau dan in de voorgaande schriftelijke modules van de opleiding. Concreet betekent dit dat de teksten iets langer zijn en dat voor de geproduceerde teksten, alhoewel de talige middelen nog beperkt zijn en de samenhang tussen de zinnen nog problematisch kan zijn, de schrijfstijl zich stilaan meer aanpast aan situatie en ontvanger. Het schrijftempo is vrij vlot en schrijffouten komen uiteraard occasioneel nog voor. Voor de aangeboden teksten is het zo dat deze bij voorkeur authentiek zijn en occasioneel niet enkel al wat impliciete informatie kunnen bevatten maar ook - qua stijl en register – al wat variaties op de standaardtaal.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen

Waar kan je deze opleiding volgen?

Omschrijving van het opleidingsprofiel

De opleiding Hebreeuws Richtgraad 2 (ERK B1) hoort thuis in het studiegebied HEBREEUWS (HE). Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd. Een richtgraad is een specifieke graad binnen het secundair volwassenenonderwijs voor de studiegebieden Europese hoofdtalen richtgraad 1 en 2, Europese talen richtgraad 3 en 4, Europese neventalen richtgraad 1 en 2, Hebreeuws, Nederlands tweede taal richtgraad 1 en 2, Nederlands tweede taal richtgraad 3 en 4, Oosterse talen, Scandinavische talen en Slavische talen en opleidingen van de leergebieden alfabetisering Nederlands tweede taal, Nederlands tweede taal en talen” (art. 3,37°)1 . 

Met de opleiding Hebreeuws Richtgraad 2 (ERK B1) wordt de cursist/leerder een beperkte talige zelfstandigheid aangeleerd. De autonome taalgebruiker voelt zich nog beperkt in de talige communicatie. Zijn taalgebruik is economisch in die zin dat hij zijn communicatie moet aanpassen aan de middelen waarover hij beschikt. Zijn volledige talige autonomie verwerft hij in het daaropvolgende niveau. Dit niveau komt in de niveaubeschrijveningen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Threshold (B1). 

Na de modules 
“Hebreeuws Threshold 1 Mondeling”, “Hebreeuws Threshold 1 Schriftelijk”, “Hebreeuws Threshold 2 Mondeling”, “Hebreeuws Threshold 2 Schriftelijk”, 
“Hebreeuws Threshold 3 Mondeling”, “Hebreeuws Threshold 3 Schriftelijk”, “Hebreeuws Threshold 4 Mondeling”, “Hebreeuws Threshold 4 Schriftelijk” 
kan de cursist/leerder: 
➢ de hoofdzaken begrijpen van vertrouwde onderwerpen die geregeld opduiken in onder meer de werksituatie, school en ontspanning, op voorwaarde dat deze onderwerpen in klare standaardtaal zijn geformuleerd 
➢ zich uit de slag trekken in de meeste talige situaties die zich voordoen bij het reizen in een land waar de betreffende taal wordt gesproken 
➢ een eenvoudige en samenhangende tekst produceren met betrekking tot onderwerpen die vertrouwd zijn of tot zijn persoonlijke interessesfeer behoren 
➢ ervaringen en gebeurtenissen, dromen, hoop en ambities beschrijven en kan bondig redenen en verklaringen geven voor zijn plannen en opvattingen 

Thema's
Talen
Talen > Hebreeuws
Ingericht vanaf
01.02.2022
Niveau
Secundair Volwassenenonderwijs
Lestijden
480
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Neen