Hebreeuws Richtgraad 3 (ERK B2)
•
Opbouw en modules
-
In deze module leert de cursist/leerder mondeling informatie te vragen en te geven, mondelinge instructies te geven, zijn beleving te verwoorden en ernaar te vragen bij anderen. De taal die hij daarvoor gebruikt is soms gevarieerd en in toenemende mate correct. Zijn spreektempo ligt lager en het lexicon is beperkter dan bij de gemiddelde moedertaalspreker. Hij leert ook specifieke informatie te zoeken in gesproken teksten. Hij leert het globale onderwerp te bepalen, de gedachtegang te volgen en de hoofdgedachte te achterhalen in mondeling aangeboden teksten. In vergelijking met de opleiding op richtgraad 2 bevatten de geproduceerde en aangeboden teksten occasioneel abstracte en culturele thema’s. Bovendien getuigen de teksten die aangeboden worden van een in toenemende mate complexe structuur; ze zijn meestal authentiek. Bij de mondeling aangeboden teksten kan een aanvaardbare variant op de standaarduitspraak regelmatig voorkomen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist/leerder schriftelijk informatie te vragen en te geven, instructies te geven, zijn beleving schriftelijk te verwoorden en voor zichzelf notities te nemen ter voorbereiding van een verslag. De taal die hij daarvoor gebruikt is soms gevarieerd en in toenemende mate correct. Hij maakt bij het schrijven gebruik van verschillende registers. Hij leert ook specifieke informatie te zoeken in geschreven teksten. In vergelijking met de opleiding op richtgraad 2 bevatten de geproduceerde en aangeboden teksten occasioneel abstracte en culturele thema’s. Bovendien getuigen de teksten die aangeboden worden van een in toenemende mate complexe structuur; ze zijn meestal authentiek. In een aantal duidelijke gevallen bevatten de leesteksten impliciete informatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist/leerder bijvoorbeeld in presentaties informatie te vragen en te geven. Hij leert mondelinge samenvattingen te maken van bijv. actieplannen. Hij leert niet enkel zijn standpunt te vormen over bijvoorbeeld een reclameboodschap maar hij leert ook zijn standpunt te verwoorden. De taal die hij voor dit alles gebruikt is soms gevarieerd en in toenemende mate correct. Zijn spreektempo ligt lager en het lexicon is beperkter dan bij de gemiddelde moedertaalspreker. Hij leert eveneens in mondelinge teksten alle gegevens te begrijpen. In vergelijking met de opleiding op richtgraad 2 bevatten de geproduceerde en aangeboden teksten occasioneel abstracte en culturele thema’s. Bovendien getuigen de teksten die aangeboden worden van een in toenemende mate complexe structuur; ze zijn meestal authentiek. Bij de mondeling aangeboden teksten kan een aanvaardbare variant op de standaarduitspraak regelmatig voorkomen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist/leerder bijvoorbeeld in klachtenbrieven informatie te vragen en te geven. Hij leert schriftelijke samenvattingen te maken van actieplannen en hij leert informatieve stukken te schrijven zoals een verslag. Hij leert niet enkel zijn standpunt te vormen over bijvoorbeeld een editoriaal of een reclameboodschap maar hij leert ook zijn standpunt te verwoorden. De taal die hij voor dit alles gebruikt is soms gevarieerd en in toenemende mate correct. Bij het schrijven maakt hij gebruik van verschillende registers. Hij leert eveneens de hoofdgedachte te achterhalen en de gedachtegang te volgen in schriftelijke teksten en in schriftelijke teksten alle gegevens te begrijpen. In vergelijking met de opleiding op richtgraad 2 bevatten de geproduceerde en aangeboden teksten occasioneel abstracte en culturele thema’s. Bovendien getuigen de teksten die aangeboden worden van een in toenemende mate complexe structuur; ze zijn meestal authentiek. In een aantal duidelijke gevallen bevatten de leesteksten impliciete informatie. Bij de mondeling aangeboden teksten kan een aanvaardbare variant op de standaarduitspraak regelmatig voorkomen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module versterkt de cursist/leerder de vaardigheid mondeling informatie vragen en geven nog meer. Hij leert ook nog vaardiger worden in het formuleren van instructies en het verwoorden van zijn beleving en ernaar vragen bij anderen. De taal die hij daarvoor gebruikt is redelijk gevarieerd. Hij spreekt met een zekere vlotheid en variatie in intonatie. Zijn spreektempo ligt nog altijd iets lager en het lexicon blijft nog beperkter dan bij de gemiddelde moedertaalspreker. Hij kan vrij lang aan het woord blijven en dit niet alleen wanneer hij over vertrouwde onderwerpen spreekt. Het spreken over complexe en delicate onderwerpen komt slechts in beperkte mate aan bod. De cursist/leerder leert nog vaardiger worden in het achterhalen van de hoofdgedachte en het zoeken naar specifieke informatie in mondeling aangeboden teksten. Hij wordt handiger in het bepalen van het globale onderwerp en het volgen van de gedachtegang in mondeling aangeboden teksten. In vergelijking met de teksten van de vorige module (055) komen in de teksten van deze moduleculturele en abstracte onderwerpen niet louter occasioneel meer voor. De aangeboden teksten zijn bovendien authentiek en ze kunnen complex gestructureerd zijn. In de luisterteksten kunnen idiomatische uitdrukkingen en diverse registers aanwezig zijn; deze teksten zijn geformuleerd in standaarduitspraak of in een aanvaardbare variant daarvan.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module versterkt de cursist/leerder de vaardigheid schriftelijk informatie vragen en geven nog meer. Hij leert ook nog vaardiger worden in het formuleren van schriftelijke instructies en het schriftelijk verwoorden van zijn beleving. Hij leert voor zichzelf notities te nemen als voorbereiding voor het maken van een verslag. De taal die hij daarvoor gebruikt is redelijk gevarieerd. Hij schrijft duidelijk gestructureerde teksten waarin fouten eerder zeldzaam zijn maar het register gepast. De cursist/leerder leert nog vaardiger worden in het achterhalen van de hoofdgedachte en het zoeken naar specifieke informatie in schriftelijk aangeboden teksten. In vergelijking met de teksten van de vorige module (055) komen in de teksten van deze module culturele en abstracte onderwerpen niet louter occasioneel meer voor. De aangeboden teksten zijn bovendien authentiek en ze kunnen complex gestructureerd zijn. In duidelijke gevallen bevatten de leesteksten impliciete informatie
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module versterkt de cursist/leerder de reeds verworven vaardigheden nog meer. D.w.z. dat hij de vaardigheid mondelinge informatie vragen en geven nog verder aanscherpt. Niet alleen het verwoorden van een standpunt en het vragen naar de mening van anderen wordt nog versterkt, ook het vormen van een mening over mondeling aangeboden teksten zoals een gesprek wordt sterker. De taal die hij daarvoor gebruikt is redelijk gevarieerd. Hij spreekt met een zekere vlotheid en variatie in intonatie. Zijn spreektempo ligt nog altijd iets lager en het lexicon blijft nog beperkter dan bij de gemiddelde moedertaalspreker. Hij kan vrij lang aan het woord blijven en dit niet alleen wanneer hij over vertrouwde onderwerpen spreekt. Het spreken over complexe en delicate onderwerpen komt slechts in beperkte mate aan bod. De cursist breidt de vaardigheid begrijpen van alle gegevens in mondelinge teksten verder uit. Net als in de vorige module komen in de teksten van deze module culturele en abstracte onderwerpen niet louter occasioneel meer voor. De aangeboden teksten zijn bovendien authentiek en ze kunnen complex gestructureerd zijn. In de luisterteksten kunnen idiomatische uitdrukkingen en diverse registers aanwezig zijn; deze teksten zijn geformuleerd in standaarduitspraak of in een aanvaardbare variant daarvan.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module versterkt de cursist/leerder de reeds verworven vaardigheden nog meer. D.w.z. dat hij de vaardigheid schriftelijk informatie vragen en geven nog verder aanscherpt. Hetzelfde geldt voor het maken van samenvattingen en het schrijven van informatieve stukken als notulen. Niet alleen het verwoorden van een standpunt en het vragen naar de mening van anderen wordt nog versterkt, ook het vormen van een mening over schriftelijk aangeboden teksten zoals een column wordt sterker. De taal die hij daarvoor gebruikt is redelijk gevarieerd. Hij schrijft duidelijk gestructureerde teksten waarin fouten eerder zeldzaam zijn maar het register gepast. Bovendien verdiept de cursist/leerder de vaardigheden achterhalen van hoofdgedachten en het volgen van de gedachtegang in schriftelijk aangeboden teksten. Hij breidt de vaardigheid begrijpen van alle gegevens in schriftelijke teksten verder uit. Net als in de vorige module (056) komen in de teksten van deze module culturele en abstracte onderwerpen niet louter occasioneel meer voor. De aangeboden teksten zijn bovendien authentiek en ze kunnen complex gestructureerd zijn. In duidelijke gevallen bevatten de leesteksten impliciete informatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
De opleiding Hebreeuws Richtgraad 3 (ERK B2) hoort thuis in het studiegebied HEBREEUWS (HE). Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd. Een richtgraad is een specifieke graad binnen het secundair volwassenenonderwijs voor de studiegebieden Europese hoofdtalen richtgraad 1 en 2, Europese talen richtgraad 3 en 4, Europese neventalen richtgraad 1 en 2, Hebreeuws, Nederlands tweede taal richtgraad 1 en 2, Nederlands tweede taal richtgraad 3 en 4, Oosterse talen, Scandinavische talen en Slavische talen en opleidingen van de leergebieden alfabetisering Nederlands tweede taal, Nederlands tweede taal en talen” (art. 3,37°)1 .
Met de opleiding Hebreeuws Richtgraad 3 (ERK B2) wordt de cursist/leerder een echte talige zelfstandigheid aangeleerd. Het meest opvallende kenmerk van de taalbeheersing op richtgraad 3 (Vantage – B2) is dat de taalgebruiker adequaat kan inspelen op de communicatiesituaties en weinig hinder ondervindt van talige beperkingen. Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Vantage (B2).
Na de modules “Hebreeuws Vantage 1 Mondeling”, Hebreeuws Vantage 1 Schriftelijk”, “Hebreeuws Vantage 2 Mondeling“, “Hebreeuws Vantage 2 Schriftelijk”, “Hebreeuws Vantage 3 Mondeling”, “Hebreeuws Vantage 3 Schriftelijk”, Hebreeuws Vantage 4 Mondeling” en “Hebreeuws Vantage 4 Schriftelijk”
kan de cursist/leerder:
➢ de hoofdzaken begrijpen van complexe, zowel als abstracte teksten, met inbegrip van technische materies binnen zijn vakgebied
➢ vlot en spontaan communiceren en wel zo dat een gesprek met de moedertaalspreker voor beide partners zonder inspanning verloopt
➢ gedetailleerd en helder communiceren over een brede gamma onderwerpen en kan hij een standpunt ten aanzien van een thema verdedigen door de voor- en nadelen van diverse opties weer te geven
- Thema's
-
Talen
Talen > Hebreeuws - Ingericht vanaf
- 01.02.2022
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 480
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen