Interculturele medewerker

Opleidingsprofiel
CVO
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Interculturele medewerker diagram image
  • In deze module wordt gefocust op actuele ontwikkelingen binnen de samenleving en het werkveld. In deze module werken de cursisten aan een verruiming en verdieping van hun competenties.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Begeleide intervisie wordt gefocust op het verbeteren van het beroepsmatig functioneren op basis van het gezamenlijk reflecteren over kritische beroepssituaties door middel van collegiale intervisie. In de eerste module Begeleide intervisie wordt vooral aandacht besteed aan het ontwikkelen van reflectievaardigheden en -methodieken op basis van door cursisten ingebrachte praktijkervaringen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Begeleide intervisie wordt gefocust op het verbeteren van het beroepsmatig functioneren op basis van het reflecteren over kritische beroepssituaties door middel van collegiale intervisie. In de tweede module Begeleide intervisie ligt het accent op het bijsturen van het professioneel handelen op basis van nieuwe inzichten die ontstaan als resultaat van het gezamenlijk reflecteren over door de cursisten ingebrachte kritische beroepssituaties, gelinkt aan de voortgang in het leertraject.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Begeleide intervisie wordt gefocust op het verbeteren van het beroepsmatig functioneren op basis van het reflecteren over kritische beroepssituaties door middel van collegiale intervisie. Ook in de derde module begeleide intervisie ligt het accent op het bijsturen van het professioneel handelen op basis van nieuwe inzichten die ontstaan als resultaat van het gezamenlijk reflecteren over door de cursisten ingebrachte kritische beroepssituaties, gelinkt aan de voortgang in het leertraject. In deze module wordt van de cursisten een diepgaander reflectie verwacht.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Begeleiden van individuele leerprocessen” leert de cursist doelgericht leer- of trainingsprogramma’s uitwerken om leerprocessen te stimuleren en te optimaliseren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Begeleiden van leerprocessen bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen” leert de cursist leer- of trainingsprogramma’s opzetten bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven cursisten vaardigheden die vooral gericht zijn op de sociaal-emotionele begeleiding van de cliënt en het ondersteunen van de individuele hulpverlening.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten het basisschema van communicatie en de verschillende aspecten van communicatie te hanteren. Door te reflecteren op hun eigen communicatiestijl en het toepassen van elementaire communicatieve vaardigheden komen zij tot het bijsturen van hun eigen communicatief gedrag. Daarnaast ligt het accent op het toepassen van communicatieve vaardigheden en -technieken in functionele relaties. De cursisten krijgen daarbij kapstokken aangereikt om interactiesituaties te analyseren en te hanteren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten inzicht in de deontologische en ethische dimensies van het beroep en hoe er te naar handelen. Er worden een aantal belangrijke thema’s uit het ruime sociaalagogisch werkveld besproken. Tevens leren de cursisten een doordacht standpunt innemen over ethische vragen en dilemma’s rekening houdend met maatschappelijke, culturele en juridische contextfactoren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten de competenties om de handelingsbekwaamheid van specifieke doelgroepen, vertrekkend vanuit de positieve krachten die bij hen aanwezig zijn, te vergroten. De cursisten leren daarbij gebruik te maken van verschillende methodieken en technieken gericht op het opbouwen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden bij de doelgroep zodat zij zelf in staat zijn hun leven te beheersen en vat te krijgen op hun leefwereld en leefomstandigheden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten, vanuit inzichten in de psychologie van de waarneming, gerichte en functionele observaties uit te voeren en verschillende registratie- en rapportagetechnieken toe te passen
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module ligt de klemtoon op het leren opzoeken, verwerken en beoordelen van informatie in functie van het opbouwen van deskundigheid, het geven van informatie en voorlichting. Zij maken kennis met verschillende informatiekanalen en leren hoe zij op een deontologisch verantwoorde wijze met bronnenmateriaal moeten omgaan.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze uitbreidingsmodule bouwt verder op de basiscompetenties m.b.t. het omgaan met het cliëntsysteem. Deze uitbreidingsmodule focust specifiek op de gezinscontext. In deze module leert de cursist zijn competenties aangaande het omgaan met en het inspelen op de gezinssituatie van de cliënt, verdiepen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module wordt gefocust op het ontwikkelen en begeleiden en/of ondersteunen van een activiteitenaanbod op gebied van vorming en voorlichting voor specifieke doelgroepen. Zij verwerven daarbij ook de vaardigheden om het informatieve materiaal geschikt te maken voor deze doelgroepen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven cursisten inzichten in groepsdynamische processen. De focus ligt op het verwerven van vaardigheden om bewust en doordacht een groep te begeleiden en te sturen. Veel aandacht gaat hierbij naar het hanteren van cultureel bepaalde factoren die de ontwikkeling van een groep kunnen beïnvloeden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module wordt gefocust op het aanleren van modellen en methodieken voor interculturele gespreksvoering. Er wordt hierbij uitgegaan van een dynamische visie op cultuur. Cursisten leren inzien dat de interculturele aard van de communicatie in belangrijke mate bepaald wordt door de wederzijdse identiteitstoeschrijving van de communicatiepartners zelf. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de invloed van stereotypen en vooroordelen als belangrijke beïnvloedende factor.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten inzicht in de ontwikkeling van België tot een multiculturele samenleving en hoe de interculturele diversiteit tot uiting komt in de samenleving, de eigen leef- en werkomgeving. Zij leren deze inzichten aanwenden om bij zichzelf en bij anderen een open houding ten aanzien van die interculturele diversiteit te ontwikkelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist binnen een door het team of de organisatie gekozen theoretisch kader meewerken aan het begeleiden van gezinnen onder supervisie van een leidinggevende.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten inzicht in kwaliteitszorg binnen een organisatie en ontwikkelen ze vaardigheden om kwaliteitsvol te handelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Leerstijlen en leerprocessen” leert de cursist theoretische kaders hanteren om een eigen stijl in het begeleiden van leerprocessen te ontwikkelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven cursisten de vaardigheden om op een efficiënte manier deelnemers te werven. Zij leren een aantal gespreksinterventies hanteren om op een adequate manier twee- en driegesprekken te voeren en huisbezoeken af te leggen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module wordt gefocust op methodisch werken als basis voor professioneel handelen. Cursisten verwerven in deze module een aantal vaardigheden om activiteiten voor specifieke doelgroepen op gebied van recreatie en cultuur op een doelgerichte, planmatige en systematische wijze uit te voeren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module ligt de nadruk op het verkennen en duiden van eigen ervaringen en van de ervaringen van anderen in de groep. Ze worden zich bewust van de invloed van die ervaringen op het eigen denken, voelen en handelen en vergroten op die manier hun zelfkennis. Hiermee wordt de aanzet gegeven tot het ontwikkelen van een genuanceerd zelfbeeld.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist omgaan met specifieke gezinssituaties zoals kansarmoede, nieuw samengestelde gezinnen, cultureel-etnische achtergrond, meervoudige gezinsproblematieken, misbruik,…
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module wordt gefocust op de taken en verantwoordelijkheden van een interculturele medewerker binnen een organisatie. Hierbij wordt het beroepsprofiel van de interculturele medewerker gekoppeld aan de visie, doelstellingen en werkwijze van een organisatie.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module ligt de klemtoon op zelfhantering en zelfsturing en het ontwikkelen van een bereidheid tot levenslang leren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module tonen de cursisten dat zij een deel van de beoogde competenties verworven hebben door het analyseren van complexe praktijksituaties; geven zij aan welke competenties uit het beroepsprofiel zij nodig hebben om deze situaties te hanteren en hoe zij deze competenties zouden aanwenden om met de situaties om te gaan.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist in al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. In de eerste module Supervisie ligt het accent op het leren kennen van het werkveld en de taken en verantwoordelijkheden van een interculturele medewerker.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist in al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. In de tweede module Supervisie ligt het accent op het opmaken van een persoonlijke sterkte/zwakteanalyse op basis van praktijkervaringen en het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist in al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. In de derde module Supervisie ligt het accent op het integratieproces tussen het denken, het voelen en het handelen van de cursist. De cursist kan discrepanties aangeven tussen kennis, gevoelens, houdingen en vaardigheden met betrekking tot de eigen persoon en van daaruit leerpunten formuleren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist in al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. In de vierde module Supervisie gaat de aandacht naar een verdere integratie tussen de persoon, zijn functioneren in de praktijk en de theorie en methoden die gehanteerd worden. De cursist kan discrepanties aangeven tussen kennis, gevoelens, houdingen en vaardigheden met betrekking tot de eigen persoon, de werksituatie en het beroep. Hij kan op basis daarvan verdergaande leervragen formuleren en zelfstandig mogelijke stappen aftasten om aan deze leervragen te werken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist In al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. Ook in de vijfde module Supervisie gaat de aandacht naar een verdere integratie tussen de persoon, zijn functioneren in de praktijk en de theorie en methoden die gehanteerd worden. De cursist kan discrepanties aangeven tussen kennis, gevoelens, houdingen en vaardigheden met betrekking tot de eigen persoon, de werksituatie en het beroep. Hij kan op basis daarvan verdergaande leervragen formuleren en zelfstandig mogelijke stappen aftasten om aan deze leervragen te werken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In alle modules Supervisie wordt gefocust op het functioneren in de praktijk. De begeleiding binnen supervisie richt zich in hoofdzaak op het ondersteunen van het leerproces van de individuele cursist In al zijn aspecten, het denken, het voelen en het handelen. In de zesde module supervisie ligt het accent op het integratieproces tussen de persoon, zijn functioneren in de praktijk en de theorie en methoden die gehanteerd worden. De cursist is in staat zijn eigen leerproces te sturen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten een aantal competenties die essentieel zijn om op een professionele manier samen te werken en te overleggen met collega’s. Het accent ligt op het verwerven van vergadervaardigheden en -technieken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze module focust op het ondersteunen van beroepskrachten bij het afstemmen van de dienst- en hulpverlening aan specifieke doelgroepen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen

Omschrijving van het opleidingsprofiel

De interculturele medewerker heeft specifieke functies in een organisatie binnen de gezondheidszorg en het welzijnswerk. De kerntaak van een interculturele medewerker is de interactie, zowel op inhoudelijk als op relationeel vlak, tussen de cliënt en de beroepskrachten te ondersteunen en te verbeteren door als brug- en bemiddelingfiguur te functioneren. 

Daarnaast wordt van een interculturele medewerker verwacht dat hij: 
- de beroepskrachten ondersteunt bij het afstemmen van hun dienst- en hulpverlening aan de eigenheid van specifieke doelgroepen, zowel individueel als groep. 
- meewerkt aan het ontwikkelen van een activiteitenaanbod voor specifieke doelgroepen. 
- een bijdrage levert aan de interculturalisatie van de eigen organisatie en partnerorganisaties. 
- knelpunten, krachten en kansen in de hulpverlening aan maatschappelijk kwetsbare groepen en etnisch culturele minderheden signaleert. 
- meewerkt aan het bevorderen van de maatschappelijke emancipatie en participatie van specifieke doelgroepen. 

Tot slot moet de interculturele medewerker in staat zijn verantwoordelijkheid op te nemen voor de eigen professionalisering en de bereidheid tonen om ook na de opleiding zijn competenties verder te ontwikkelen. 

Op basis van deze taakomschrijving komen we tot de volgende clusters: 
- communiceren in werksituaties 
- omgaan met diversiteit 
- omgaan met informatie 
- werken met groepen 
- methodistagogisch handelen 
- kwaliteit en deskundigheid

Thema's
Zorg, welzijn en ondersteuning
Zorg, welzijn en ondersteuning > Begeleiding en welzijn
Ingericht vanaf
15.09.2013
Niveau
Secundair Volwassenenonderwijs
Lestijden
1220
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Ja