Jeugd- en gehandicaptenzorg

Opleidingsprofiel
CVO
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Jeugd- en gehandicaptenzorg diagram image
  • In deze module leren cursisten vaardigheden die gericht zijn op ondersteuning en/of begeleiding van activiteiten op persoonlijk en maatschappelijk niveau: sociale vaardigheden, vrije tijd, leren, werk en sociale integratie.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze module richt de focus op vernieuwing en verdieping van een aantal inzichten, vaardigheden en competenties met betrekking tot zorg en/of orthoagogische hulpverlening.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Begeleiden van individuele leerprocessen” leert de cursist doelgericht leer- of trainingsprogramma’s uitwerken om leerprocessen te stimuleren en te optimaliseren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Begeleiden van leerprocessen bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen” leert de cursist leer- of trainingsprogramma’s opzetten bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basisvaardigheden met betrekking tot communicatie.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Communicatieve hulpmiddelen” leert de cursist grafisch-visuele en ruimtelijk-tactiele communicatieve hulpmiddelen inzetten om de communicatie met de cliënt te versterken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basis- en specifieke vaardigheden met betrekking tot communicatie. In deze module worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/ of verdiepende dimensies aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via beelden. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via bewegingsexpressie. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via drama. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via lichaamsgebonden benaderingswijzen. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: de technieken worden ingezet in de activiteiten tussen begeleider en cliënt als middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via muziek en klank. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: zij zijn een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten deontologisch en ethisch handelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten basisvaardigheden en -houdingen ontwikkelen, die gefundeerd zijn vanuit het emancipatorisch gedachtegoed.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten de expressieve vaardigheden/mogelijkheden van zichzelf en de cliënt optimaal te ontwikkelen en deze te hanteren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze uitbreidingsmodule bouwt verder op de basiscompetenties m.b.t. het omgaan met het cliëntsysteem. Deze uitbreidingsmodule focust specifiek op de gezinscontext. In deze module leert de cursist zijn competenties aangaande het omgaan met en het inspelen op de gezinssituatie van de cliënt, verdiepen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten een aantal fundamentele PC-vaardigheden. Deze zijn verbonden zijn aan de verschillende vormen van computergebruik in functie van het orthoagogisch werk en van een aantal specifieke taken van de opvoeder/begeleider.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze uitbreidingsmodule module beoogt de integratie van alle aangeboden kennis en kunde uit de eerste uitbreidingsmodule in een eigen, nieuw en goed functionerend programma begeleidend werken met assistentie van dieren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    160

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze uitbreidingsmodule brengt de theoretische kaders aan voor het begeleidend werken met assistentie van dieren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    160

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist binnen een door het team of de organisatie gekozen theoretisch kader meewerken aan het begeleiden van gezinnen onder supervisie van een leidinggevende.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Leerstijlen en leerprocessen” leert de cursist theoretische kaders hanteren om een eigen stijl in het begeleiden van leerprocessen te ontwikkelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten het menselijk gedrag verklaren en kaderen vanuit de levensloop van de mens. De cursisten leren verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten van de ontwikkeling en leren het handelen hierop af te stemmen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Binnen heel wat werksettings wordt het opnemen van het peter-/meterschap, het mentorschap of de coaching van nieuwe medewerkers een functiegebonden uitbreiding. In deze uitbreidingsmodule verwerft de cursist vaardigheden in het coachen van stagiairs en/of nieuwe medewerkers.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op het methodisch handelen én vanuit de context van het werken in een organisatie. De focus richt zich ook specifiek op begeleidings- en handelingsplanning.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    20

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module “Motorisch-visuele communicatievormen” leert de cursist communicatieversterkende technieken inzetten zonder gebruik te maken van technische hulpmiddelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    80

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten gerichte en functionele observaties uit te voeren én deze mondeling en schriftelijk te rapporteren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Hierin wordt de focus sterk gericht op het kunnen omgaan met diversiteit (van de cliënt/ cliëntsysteem) in al zijn aspecten, op verschillende visies op mens en samenleving en op intercultureel communiceren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op ondersteuning en/of begeleiding van het cliëntsysteem. Het contextueel handelen vormt hierin een belangrijke invalshoek.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten op een doordachte manier met moeilijk gedrag om te gaan/te beïnvloeden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze uitbreidingsmodule leert de cursist omgaan met specifieke gezinssituaties zoals kansarmoede, nieuw samengestelde gezinnen, cultureel-etnische achtergrond, meervoudige gezinsproblematieken, misbruik,…
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het orthoagogisch werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, orthoagogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het orthopedagogisch werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, orthopedagogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten te handelen vanuit een professioneel functie-inzicht en gericht op een kwaliteitsvolle zorg/ hulpverlening.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het psychosociaal werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, ortho(ped)agogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten vaardigheden die essentieel zijn in het professioneel en constructief samen werken, samen overleggen en efficiënt vergaderen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module worden vaardigheden aangeleerd die vooral geënt zijn op de sociaal – emotionele begeleiding van de cliënt.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten vaardigheden die vooral gericht zijn op enerzijds verzorging (in al zijn aspecten) en anderzijds op het kunnen omgaan met levensbedreigende situaties. In deze module wordt ook de focus gelegd op het oog hebben voor veiligheid en gezondheid op een meer algemeen niveau
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Deze module richt de focus op vernieuwing en verdieping van een aantal inzichten, vaardigheden en competenties met betrekking tot zorg en/ of orthoagogische hulpverlening. Hierin wordt ook de focus gericht op de actuele maatschappelijke opvattingen over welzijn en gezondheidszorg.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module verwerven cursisten inzichten in de dynamische aspecten van een groep. De focus wordt vooral gericht op het aanleren van vaardigheden in functie van het bewust en doordacht hanteren/sturen van een groep én alle (beïnvloedende) factoren en processen hieraan verbonden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leren cursisten vaardigheden in functie van het kunnen uitbouwen van een aangepast woon- en leefklimaat dat optimaal de autonomie, ontwikkeling, ontplooiing en/of welzijn van de cliënt waarborgt.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen

Omschrijving van het opleidingsprofiel

In de opleiding Jeugd- en gehandicaptenzorg verwerf je competenties om te kunnen functioneren als opvoeder/begeleider in verschillende werkterreinen/sectoren: in de psychosociale sector (Bijzondere Jeugdbijstand, Algemeen welzijnswerk, Geestelijke gezondheidszorg), in de sector van mensen met een handicap, in het pedagogisch werkveld en in de ouderenzorg. 

Deze competenties vertrekken vanuit een aantal verschillende invalshoeken: het (persoonlijk) begeleiden van de cliënt, de contacten met het cliëntsysteem, het begeleiden van de groep, het organiseren van een optimaal leefklimaat, het samenwerken met collega’s en team, het methodisch en professioneel werken en het bevorderen van eigen deskundigheid. 

In deze opleiding leert de cursist: 
1 Omgaan met informatie 
2 Een optimaal leefklimaat realiseren 
3 Persoonlijk begeleiden van de cliënt 
4 Begeleiden van de groep 
5 Contacten onderhouden met het cliëntsysteem/netwerk 
6 Beheren van een budget 
7 Samenwerken met collega’s 
8 Planmatig handelen 
9 Deskundig handelen en eigen deskundigheid bevorderen 
10 Gezondheid, veiligheid en welzijn op het werk bewaken 

Na deze opleiding kunnen uitbreidingsmodules gevolgd worden > zie 1.7.

Thema's
Zorg, welzijn en ondersteuning
Zorg, welzijn en ondersteuning > Begeleiding en welzijn
Ingericht vanaf
01.09.2014
Niveau
Secundair Volwassenenonderwijs
Lestijden
1560
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Ja