Jeugd- en gehandicaptenzorg
•
Opbouw en modules
-
In deze module leren cursisten vaardigheden die gericht zijn op ondersteuning en/of begeleiding van activiteiten op persoonlijk en maatschappelijk niveau: sociale vaardigheden, vrije tijd, leren, werk en sociale integratie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module richt de focus op vernieuwing en verdieping van een aantal inzichten, vaardigheden en competenties met betrekking tot zorg en/of orthoagogische hulpverlening.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Begeleiden van individuele leerprocessen” leert de cursist doelgericht leer- of trainingsprogramma’s uitwerken om leerprocessen te stimuleren en te optimaliseren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Begeleiden van leerprocessen bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen” leert de cursist leer- of trainingsprogramma’s opzetten bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basisvaardigheden met betrekking tot communicatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Communicatieve hulpmiddelen” leert de cursist grafisch-visuele en ruimtelijk-tactiele communicatieve hulpmiddelen inzetten om de communicatie met de cliënt te versterken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basis- en specifieke vaardigheden met betrekking tot communicatie. In deze module worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/ of verdiepende dimensies aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via beelden. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via bewegingsexpressie. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via drama. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via lichaamsgebonden benaderingswijzen. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: de technieken worden ingezet in de activiteiten tussen begeleider en cliënt als middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via muziek en klank. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: zij zijn een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten deontologisch en ethisch handelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten basisvaardigheden en -houdingen ontwikkelen, die gefundeerd zijn vanuit het emancipatorisch gedachtegoed.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten de expressieve vaardigheden/mogelijkheden van zichzelf en de cliënt optimaal te ontwikkelen en deze te hanteren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze uitbreidingsmodule bouwt verder op de basiscompetenties m.b.t. het omgaan met het cliëntsysteem. Deze uitbreidingsmodule focust specifiek op de gezinscontext. In deze module leert de cursist zijn competenties aangaande het omgaan met en het inspelen op de gezinssituatie van de cliënt, verdiepen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten een aantal fundamentele PC-vaardigheden. Deze zijn verbonden zijn aan de verschillende vormen van computergebruik in functie van het orthoagogisch werk en van een aantal specifieke taken van de opvoeder/begeleider.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze uitbreidingsmodule module beoogt de integratie van alle aangeboden kennis en kunde uit de eerste uitbreidingsmodule in een eigen, nieuw en goed functionerend programma begeleidend werken met assistentie van dieren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 160
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze uitbreidingsmodule brengt de theoretische kaders aan voor het begeleidend werken met assistentie van dieren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 160
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist binnen een door het team of de organisatie gekozen theoretisch kader meewerken aan het begeleiden van gezinnen onder supervisie van een leidinggevende.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Leerstijlen en leerprocessen” leert de cursist theoretische kaders hanteren om een eigen stijl in het begeleiden van leerprocessen te ontwikkelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten het menselijk gedrag verklaren en kaderen vanuit de levensloop van de mens. De cursisten leren verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten van de ontwikkeling en leren het handelen hierop af te stemmen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Binnen heel wat werksettings wordt het opnemen van het peter-/meterschap, het mentorschap of de coaching van nieuwe medewerkers een functiegebonden uitbreiding. In deze uitbreidingsmodule verwerft de cursist vaardigheden in het coachen van stagiairs en/of nieuwe medewerkers.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op het methodisch handelen én vanuit de context van het werken in een organisatie. De focus richt zich ook specifiek op begeleidings- en handelingsplanning.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Motorisch-visuele communicatievormen” leert de cursist communicatieversterkende technieken inzetten zonder gebruik te maken van technische hulpmiddelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten gerichte en functionele observaties uit te voeren én deze mondeling en schriftelijk te rapporteren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Hierin wordt de focus sterk gericht op het kunnen omgaan met diversiteit (van de cliënt/ cliëntsysteem) in al zijn aspecten, op verschillende visies op mens en samenleving en op intercultureel communiceren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op ondersteuning en/of begeleiding van het cliëntsysteem. Het contextueel handelen vormt hierin een belangrijke invalshoek.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten op een doordachte manier met moeilijk gedrag om te gaan/te beïnvloeden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist omgaan met specifieke gezinssituaties zoals kansarmoede, nieuw samengestelde gezinnen, cultureel-etnische achtergrond, meervoudige gezinsproblematieken, misbruik,…
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het orthoagogisch werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, orthoagogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het orthopedagogisch werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, orthopedagogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten te handelen vanuit een professioneel functie-inzicht en gericht op een kwaliteitsvolle zorg/ hulpverlening.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten hun handelen te kaderen enerzijds vanuit een actuele en coherente kennis en inzicht van de verschillende individuele vraagstellingen/doelgroepen binnen het psychosociaal werkveld en anderzijds vanuit verschillende begeleidingsmethodieken (psychologisch, ortho(ped)agogisch en/ of sociaal-cultureel). In deze module worden de vooropgestelde basiscompetenties ook vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden die essentieel zijn in het professioneel en constructief samen werken, samen overleggen en efficiënt vergaderen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module worden vaardigheden aangeleerd die vooral geënt zijn op de sociaal – emotionele begeleiding van de cliënt.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden die vooral gericht zijn op enerzijds verzorging (in al zijn aspecten) en anderzijds op het kunnen omgaan met levensbedreigende situaties. In deze module wordt ook de focus gelegd op het oog hebben voor veiligheid en gezondheid op een meer algemeen niveau
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module richt de focus op vernieuwing en verdieping van een aantal inzichten, vaardigheden en competenties met betrekking tot zorg en/ of orthoagogische hulpverlening. Hierin wordt ook de focus gericht op de actuele maatschappelijke opvattingen over welzijn en gezondheidszorg.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven cursisten inzichten in de dynamische aspecten van een groep. De focus wordt vooral gericht op het aanleren van vaardigheden in functie van het bewust en doordacht hanteren/sturen van een groep én alle (beïnvloedende) factoren en processen hieraan verbonden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden in functie van het kunnen uitbouwen van een aangepast woon- en leefklimaat dat optimaal de autonomie, ontwikkeling, ontplooiing en/of welzijn van de cliënt waarborgt.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
In de opleiding Jeugd- en gehandicaptenzorg verwerf je competenties om te kunnen functioneren als opvoeder/begeleider in verschillende werkterreinen/sectoren: in de psychosociale sector (Bijzondere Jeugdbijstand, Algemeen welzijnswerk, Geestelijke gezondheidszorg), in de sector van mensen met een handicap, in het pedagogisch werkveld en in de ouderenzorg.
Deze competenties vertrekken vanuit een aantal verschillende invalshoeken: het (persoonlijk) begeleiden van de cliënt, de contacten met het cliëntsysteem, het begeleiden van de groep, het organiseren van een optimaal leefklimaat, het samenwerken met collega’s en team, het methodisch en professioneel werken en het bevorderen van eigen deskundigheid.
In deze opleiding leert de cursist:
1 Omgaan met informatie
2 Een optimaal leefklimaat realiseren
3 Persoonlijk begeleiden van de cliënt
4 Begeleiden van de groep
5 Contacten onderhouden met het cliëntsysteem/netwerk
6 Beheren van een budget
7 Samenwerken met collega’s
8 Planmatig handelen
9 Deskundig handelen en eigen deskundigheid bevorderen
10 Gezondheid, veiligheid en welzijn op het werk bewaken
Na deze opleiding kunnen uitbreidingsmodules gevolgd worden > zie 1.7.
- Thema's
-
Zorg, welzijn en ondersteuning
Zorg, welzijn en ondersteuning > Begeleiding en welzijn - Ingericht vanaf
- 01.09.2014
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 1560
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Ja