Duits Richtgraad 4 (ERK C1)
•
Opbouw en modules
-
In de modules “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling A” en “Europese talen groep 1Effectiveness Mondeling B” werkt de cursist aan de mondelinge vaardigheden spreken en luisteren. Hij leert naast het mondeling vragen en geven van informatie en samenvatten ook nog mondeling instructies geven en zijn beleving en zijn mening of standpunt mondeling verwoorden. Hij leert bijvoorbeeld van een voordracht, debat of toneelstuk de hoofdgedachte achterhalen en van een mondelinge instructie alle gegevens begrijpen. Hij leert zich ook een mening vormen over bijvoorbeeld een lezing of een film. Hij praat en hoort over een brede waaier van onderwerpen in verband met sociale, zakelijke en recreatieve behoeften, culturele en literaire interesses en professionele en educatieve behoeften. Hij kan het in de doeltaal hebben over delicate of gevoelige onderwerpen. Hij kan lang aan het woord blijven en zijn taal is vlot en nauwkeurig. Hij gebruikt nuances in woord en stijl. De cursist beschikt over een vlotte interactie en zijn uitspraak levert geen enkel probleem op voor wie naar hem luistert of met hem praat. De taal die hij op dit niveau hoort is authentiek en kan niet enkel al betekenisnuances bevatten maar ook courant regionaal taalgebruik. Alle 15 contexten* worden gespreid over de modules aangeboden. De aanbieder maakt zelf een keuze en motiveert deze keuze ten aanzien van de talige behoeften van de cursist. De context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling A” moet(en) verschillend zijn van de context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling B”.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de modules “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling A” en “Europese talen groep 1Effectiveness Mondeling B” werkt de cursist aan de mondelinge vaardigheden spreken en luisteren. Hij leert naast het mondeling vragen en geven van informatie en samenvatten ook nog mondeling instructies geven en zijn beleving en zijn mening of standpunt mondeling verwoorden. Hij leert bijvoorbeeld van een voordracht, debat of toneelstuk de hoofdgedachte achterhalen en van een mondelinge instructie alle gegevens begrijpen. Hij leert zich ook een mening vormen over bijvoorbeeld een lezing of een film. Hij praat en hoort over een brede waaier van onderwerpen in verband met sociale, zakelijke en recreatieve behoeften, culturele en literaire interesses en professionele en educatieve behoeften. Hij kan het in de doeltaal hebben over delicate of gevoelige onderwerpen. Hij kan lang aan het woord blijven en zijn taal is vlot en nauwkeurig. Hij gebruikt nuances in woord en stijl. De cursist beschikt over een vlotte interactie en zijn uitspraak levert geen enkel probleem op voor wie naar hem luistert of met hem praat. De taal die hij op dit niveau hoort is authentiek en kan niet enkel al betekenisnuances bevatten maar ook courant regionaal taalgebruik. Alle 15 contexten* worden gespreid over de modules aangeboden. De aanbieder maakt zelf een keuze en motiveert deze keuze ten aanzien van de talige behoeften van de cursist. De context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling A” moet(en) verschillend zijn van de context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling B”.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de modules “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk A” en “Europese talen groep 1Effectiveness Schriftelijk B” werkt de cursist aan de schriftelijke vaardigheden lezen en schrijven. Hij leert in zakelijke brieven of handleidingen bijvoorbeeld de hoofdgedachte achterhalen en in geschreven instructies alle gegevens begrijpen. Hij leert zich ook een mening vormen over wat hij leest, over een column of een literaire tekst bijvoorbeeld. Hij leert ook hoe hij zijn mening schriftelijk moet verwoorden. Hij leert een sollicitatiebrief, instructies en bijdragen schrijven. Hij leest en schrijft over een brede waaier van onderwerpen in verband met sociale, zakelijke en recreatieve behoeften, culturele en literaire interesses en professionele en educatieve behoeften. Als hij hierover schrijft dan vraagt hem dat niet al te veel tijd meer. Wat hij schrijft kan ook gaan over delicate of gevoelige onderwerpen. De teksten die hij leest zijn authentiek en kunnen op een hoog abstractieniveau geformuleerd zijn. De taal ervan kan betekenisnuances en impliciete informatie bevatten. Op dit niveau getuigt zijn schrijfvaardigheid van goede woordenschatbeheersing, van adequate formulering en van variatie in taalgebruik. Alle 15 contexten* worden gespreid over de modules aangeboden. De aanbieder maakt zelf een keuze en motiveert deze keuze ten aanzien van de talige behoeften van de cursist. De context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk A” moet(en) verschillend zijn van de context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk B”.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de modules “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk A” en “Europese talen groep 1Effectiveness Schriftelijk B” werkt de cursist aan de schriftelijke vaardigheden lezen en schrijven. Hij leert in zakelijke brieven of handleidingen bijvoorbeeld de hoofdgedachte achterhalen en in geschreven instructies alle gegevens begrijpen. Hij leert zich ook een mening vormen over wat hij leest, over een column of een literaire tekst bijvoorbeeld. Hij leert ook hoe hij zijn mening schriftelijk moet verwoorden. Hij leert een sollicitatiebrief, instructies en bijdragen schrijven. Hij leest en schrijft over een brede waaier van onderwerpen in verband met sociale, zakelijke en recreatieve behoeften, culturele en literaire interesses en professionele en educatieve behoeften. Als hij hierover schrijft dan vraagt hem dat niet al te veel tijd meer. Wat hij schrijft kan ook gaan over delicate of gevoelige onderwerpen. De teksten die hij leest zijn authentiek en kunnen op een hoog abstractieniveau geformuleerd zijn. De taal ervan kan betekenisnuances en impliciete informatie bevatten. Op dit niveau getuigt zijn schrijfvaardigheid van goede woordenschatbeheersing, van adequate formulering en van variatie in taalgebruik. Alle 15 contexten* worden gespreid over de modules aangeboden. De aanbieder maakt zelf een keuze en motiveert deze keuze ten aanzien van de talige behoeften van de cursist. De context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk A” moet(en) verschillend zijn van de context(en) van module “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk B”.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen
Omschrijving van het opleidingsprofiel
De opleiding Europese talen groep 1 Richtgraad 4 (ERK C1) (= Europese talen groep 1 = Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Portugees, Roemeens, Spaans, Zweeds) hoort thuis in de studiegebieden EUROPESE TALEN RICHTGRAAD 3 EN 4 en SCANDINAVISCHE TALEN. Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd. Een richtgraad is "een specifieke graad binnen het secundair onderwijs voor sociale promotie voor studiegebieden die niet in graden, overeenstemmend met die van het secundair onderwijs, ingedeeld kunnen worden." (art. 3,37°)1 .
Met de opleiding Europese talen groep 1 Richtgraad 4 (ERK C1) wordt de cursist een uitgebreide talige zelfstandigheid aangeleerd. Typisch is de toenemende mate van nauwkeurigheid en adequaatheid van talige verwerking. Op richtgraad 4 kan de taalgebruiker zijn onderlegdheid demonstreren in culturele of professionele gebieden. Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Effectiveness (C1). Na de modules “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling A”, “Europese talen groep 1 Effectiveness Mondeling B”, “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk A” en “Europese talen groep 1 Effectiveness Schriftelijk B” kan de cursist:
➢ een brede waaier van lange en veeleisende teksten begrijpen en er de impliciete betekenis in achterhalen
➢ zich vlot en spontaan uitdrukken zonder op het eerste gezicht al te veel naar woorden te moeten zoeken
➢ taal soepel en doeltreffend aanwenden voor sociale, educatieve en professionele doeleinden
➢ een heldere, goed gestructureerde en gedetailleerde tekst produceren over complexe onderwerpen en daarbij blijk geven van een goede beheersing van structurerende patronen, verbindingswoorden en samenhang bevorderende middelen.
- Thema's
-
Talen
Talen > Duits - Ingericht vanaf
- 01.02.2022
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 240
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen