Nederlands tweede taal - richtgraad 2
•
Opbouw en modules
-
Deze module heeft het OP NT2 R2 – AO NT 017 – als referentiekader. Deze module laat toe om een aanbod op maat te voorzien voor anderstaligen die hun taalvaardigheden willen verhogen om lessen te kunnen volgen. In deze module leert de cursist lessen volgen door te luisteren naar wat verteld wordt. Hij kan voordrachten of toespraken globaal volgen, mits het om vertrouwde onderwerpen en direct en helder gestructureerde presentaties gaat. De taaltaken focussen op het educatieve domein, meer bepaald op de rol van lerende zoals die voor de cursist binnen de context van de opleiding relevant is. Dat brengt met zich mee dat de taaltaken ook refereren aan domeinen en rollen die het voorwerp van de opleiding uitmaken. Tegelijkertijd verwerft de cursist de nodige kennis en strategieën en werkt hij aan de attitudes om deze taaltaken mee uit te voeren. In de opleiding zelf kan de cursist zijn taalvaardigheid verder uitbreiden, maar een korte module “Luisteren in de opleiding” verhoogt de kans op het succesvol doorlopen van het studietraject.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 1 mondeling persoonlijk” ligt de focus op de mondelinge vaardigheden en op het persoonlijke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het persoonlijke domein die voor de cursist relevant zijn. In deze module leert de cursist de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke informatieve, prescriptieve en persuasieve standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen. Hij kan zich uit de slag trekken in de meeste situaties waarin Nederlands wordt gebruikt. Hij kan een eenvoudige en samenhangende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die voor hem van belang zijn. Hij kan zich een mening vormen over dingen die hij hoort en zijn standpunt mondeling verwoorden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 1 schriftelijk persoonlijk” ligt de focus op de schriftelijke vaardigheden en op het persoonlijke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het persoonlijke domein die voor de cursist relevant zijn. In deze module leert de cursist de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke informatieve, prescriptieve en persuasieve standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen. Hij kan zich uit de slag trekken in de meeste situaties waarin Nederlands wordt gebruikt. Hij kan een eenvoudige en samenhangende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die voor hem van belang zijn. Hij kan zich een mening vormen over dingen die hij leest en zijn standpunt schriftelijk verwoorden
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module heeft het OP NT2 R2 – AO NT 017 - als referentiekader. Deze module laat toe om een aanbod op maat te voorzien voor anderstaligen die mondeling Nederlands nodig hebben op hun werk- of stageplaats. Het gaat hierbij om functiegerichte, mondelinge communicatie met collega’s en leidinggevende(n), klanten of patiënten. In deze module leert de cursist mondelinge informatie op de werkvloer te begrijpen (gesprek met klanten of patiënten, overleg met collega’s, instructies van de leidinggevende) en zelf informatie te geven, vragen te stellen, verslag uit te brengen en een mening en standpunt te verwoorden. De taaltaken focussen op het professionele domein, meer bepaald op de rol van stagiair of werkende zoals die voor de cursist, binnen de context van het werk of de stage, relevant is. Dat brengt met zich mee dat de taaltaken ook refereren aan domeinen en rollen die het voorwerp van de stage of het werk uitmaken. Tegelijkertijd verwerft de cursist de nodige kennis en strategieën en werkt hij aan de attitudes om deze taaltaken mee uit te voeren. In de opleiding zelf kan de cursist zijn taalvaardigheid verder uitbreiden, maar een korte module “Spreken/gesprekken voeren en luisteren op de werk- en stageplaats” helpt hem bij het functioneren op een Nederlandstalige werkvloer.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module heeft het OP NT2 R2 – AO NT 017 - als referentiekader. Deze module laat toe om een aanbod op maat te voorzien voor anderstaligen die hun spreekvaardigheid binnen de context van een opleiding willen verbeteren. Het gaat hierbij zowel om eenvoudige presentaties als om interactie in een groep. In deze module leert de cursist communiceren over vertrouwde alledaagse en niet-alledaagse zaken. Verder kan hij redelijk vloeiend een heldere beschrijving/presentatie geven van verscheidene onderwerpen binnen zijn interessegebied, alsook onvoorbereid deelnemen aan een gesprek over vertrouwde onderwerpen. De taaltaken focussen op het educatieve domein, meer bepaald op de rol van lerende zoals die voor de cursist binnen de context van de opleiding relevant is. Dat brengt met zich mee dat de taaltaken ook refereren aan domeinen en rollen die het voorwerp van de opleiding uitmaken. Tegelijkertijd verwerft de cursist de nodige kennis en strategieën en werkt hij aan de attitudes om deze taaltaken mee uit te voeren. In de opleiding zelf kan de cursist zijn taalvaardigheid verder uitbreiden, maar een korte module “Spreken/gesprekken voeren in de opleiding” verhoogt de kans op het succesvol doorlopen van het studietraject.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module heeft het OP NT2 R2 – AO NT 017 - als referentiekader. Deze module laat toe om een aanbod op maat te voorzien voor anderstaligen die hun leesvaardigheid binnen de context van een opleiding willen verbeteren. Het gaat hierbij om het leren verwerken van allerlei studiemateriaal. In deze module leert de cursist de hoofdgedachte in een tekst achterhalen, specifieke informatie zoeken, gegevens begrijpen en zich een mening vormen. Hij kan met voldoende begrip directe feitelijke teksten lezen over onderwerpen die betrekking hebben op zijn interessegebied. De taaltaken focussen op het educatieve domein, meer bepaald op de rol van lerende zoals die voor de cursist binnen de context van de opleiding relevant is. Dat brengt met zich mee dat de taaltaken ook refereren aan domeinen en rollen die het voorwerp van de opleiding uitmaken. Tegelijkertijd verwerft de cursist de nodige kennis en strategieën en werkt hij aan de attitudes om deze taaltaken mee uit te voeren. In de opleiding zelf kan de cursist zijn taalvaardigheid verder uitbreiden, maar een korte module “Studieteksten verwerken in de opleiding” verhoogt de kans op het succesvol doorlopen van het studietraject.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module heeft het OP NT2 R2 – AO NT 017 - als referentiekader. Deze module laat toe om een aanbod op maat te voorzien voor anderstaligen die hun schrijfvaardigheid binnen de context van een opleiding willen verbeteren. Het gaat hierbij zowel om het maken van samenvattingen als om het schrijven van verslagen. In deze module leert de cursist heldere, beknopte, eenvoudige, samenhangende teksten schrijven over uiteenlopende vertrouwde onderwerpen en samenvattingen maken over vertrouwde alledaagse en niet-alledaagse zaken binnen zijn interessegebied. De taaltaken focussen op het educatieve domein, meer bepaald op de rol van lerende zoals die voor de cursist binnen de context van de opleiding relevant is. Dat brengt met zich mee dat de taaltaken ook refereren aan domeinen en rollen die het voorwerp van de opleiding uitmaken. Tegelijkertijd verwerft de cursist de nodige kennis en strategieën en werkt hij aan de attitudes om deze taaltaken mee uit te voeren. In de opleiding zelf kan de cursist zijn taalvaardigheid verder uitbreiden, maar een korte module “Teksten schrijven in de opleiding” verhoogt de kans op het succesvol doorlopen van het studietraject.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 2 mondeling publiek” ligt de focus op de mondelinge vaardigheden en op het publieke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het publieke domein die voor de cursist relevant zijn. In deze module leert de cursist de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke informatieve, prescriptieve en persuasieve standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen. Hij kan zich uit de slag trekken in de meeste situaties waarin Nederlands wordt gebruikt. Hij kan een eenvoudige en samenhangende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die voor hem van belang zijn. Hij kan zich een mening vormen over dingen die hij hoort en zijn standpunt mondeling verwoorden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 2 schriftelijk publiek” ligt de focus op de schriftelijke vaardigheden en op het publieke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het publieke domein die voor de cursist relevant zijn. In deze module leert de cursist de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke informatieve, prescriptieve en persuasieve standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen. Hij kan zich uit de slag trekken in de meeste situaties waarin Nederlands wordt gebruikt. Hij kan een eenvoudige en samenhangende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die voor hem van belang zijn. Hij kan zich een mening vormen over dingen die hij leest en zijn standpunt schriftelijk verwoorden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 3 mondeling persoonlijk” ligt de focus op de mondelinge vaardigheden en op het persoonlijke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het persoonlijke domein die voor de cursist relevant zijn. De cursist werkt verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “NT2-Threshold 1 mondeling persoonlijk” en “NT2-Threshold 2 mondeling publiek”. Het verschil bestaat erin dat de gesproken taal, die hij ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 3 schriftelijk persoonlijk” ligt de focus op de schriftelijke vaardigheden en op het persoonlijke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het persoonlijke domein die voor de cursist relevant zijn. De cursist werkt verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “NT2-Threshold 1 schriftelijk persoonlijk” en “NT2-Threshold 2 schriftelijk publiek”. Het verschil bestaat erin dat de schriftelijke taal, die hij ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 4 mondeling persoonlijk” ligt de focus op de mondelinge vaardigheden en op het publieke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het publieke domein die voor de cursist relevant zijn. De cursist werkt verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “NT2-Threshold 1 mondeling persoonlijk” en “NT2-Threshold 2 mondeling publiek”. Het verschil bestaat erin dat de gesproken taal, die hij ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “NT2-Threshold 4 schriftelijk publiek” ligt de focus op de schriftelijke vaardigheden en op het publieke domein. De taaltaken spelen in op ten minste 2 rollen uit het publieke domein die voor de cursist relevant zijn. De cursist werkt verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “NT2-Threshold 1 schriftelijk persoonlijk” en “NT2-Threshold 2 schriftelijk publiek”. Het verschil bestaat erin dat de schriftelijke taal, die hij ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
De opleiding Nederlands tweede taal – Richtgraad 2 is een cluster die twee blokken van vier modules bevat met per blok 2 vaardigheden. Bovendien wordt per blok voor elke parallelle module de focus op een ander domein gelegd.
Blok 1 Mondeling
- NT2 – R2 – 2.1 NT2 – Threshold 1 mondeling persoonlijk
- NT2 – R2 – 2.2 NT2 – Threshold 2 mondeling publiek
- NT2 – R2 – 2.3 NT2 – Threshold 3 mondeling persoonlijk
- NT2- R2 – 2.4 NT2 – Threshold 4 mondeling publiek
Blok 2 Schriftelijk
- NT2 – R2 – 2.1 NT2 – Threshold 1 schriftelijk persoonlijk
- NT2 – R2 – 2.2 NT2 – Threshold 2 schriftelijk publiek
- NT2 – R2 – 2.3 NT2 – Threshold 3 schriftelijk persoonlijk
- NT2- R2 – 2.4 NT2 – Threshold 4 schriftelijk publiek
Na de modules “NT2 Threshold 1 mondeling persoonlijk”, “NT2 Threshold 2 mondeling publiek”, “NT2 Threshold 3 mondeling persoonlijk”, “NT2 Threshold 4 mondeling publiek” en/of de modules “NT2 Threshold 1 schriftelijk persoonlijk”, “NT2 Threshold 2 schriftelijk publiek”, “NT2 Threshold 3 schriftelijk persoonlijk” en “NT2 Threshold 4 schriftelijk publiek” kan de cursist ten behoeve van de rollen die bij zijn leerperspectief aansluiten:
- de belangrijkste punten begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen;
- zich redden in de meeste situaties waarin het Nederlands wordt gebruikt;
- een eenvoudige en lopende tekst produceren over onderwerpen die vertrouwd zijn of die voor hem van belang zijn;
- ervaringen en gebeurtenissen, dromen, verwachtingen en ambities beschrijven en kort redenen en verklaringen geven voor zijn meningen en plannen.
Bij deze opleiding horen geletterdheidsmodules > zie 1.7.
- Thema's
-
Nederlands 2de taal (NT2 voor anderstaligen)
Nederlands 2de taal (NT2 voor anderstaligen) > Nederlands taalniveau A2, B1, B2 of C1 - Ingericht vanaf
- 01.02.2020
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 480
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen