Nederlands - Maatschappelijk participeren

Opleidingsprofiel
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Nederlands - Maatschappelijk participeren diagram image
  • In deze module leert de cursist de basis voor het technische lezen en schrijven. De cursist werkt aan schrijfmotoriek, leesvoorwaarden en de meeste klank-tekenkoppelingen. De cursist maakt kennis met teksten die een informatief karakter hebben (herkennen) en met teksten die willen overtuigen (herkennen, voorspelbare informatie vinden en begrijpen, relevante gegevens uit beluisterde teksten selecteren). In de informatie brengt hij geen wijzigingen aan.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist woorden zoals man, glas, hand direct herkennen en lezen. Hij oefent op het lezen van teksten. De cursist werkt aan schrijfvoorwaarden en leert de meeste klanktekenkoppelingen in functie van het schrijven. De cursist leert zijn eerste teksten schrijven: hoofdzakelijk teksten met een informatief karakter, zoals een berichtje voor zichzelf om iets beter te onthouden. Hij geeft daarbij letterlijk weer door te kopiëren. Hij breidt zijn beheersing in het lezen uit aan de hand van teksten die informatie verstrekken of iets dwingend meedelen (voorschrijven). Hier maakt hij de combinatie met een luisterdoel: relevante gegevens uit een tekst halen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module schrijft de cursist woorden zoals man, glas, hand. Hij schrijft ook korte teksten. De cursist breidt zijn woordherkenning bij het lezen uit naar tweelettergrepige woorden. Hij leert relevante gegevens selecteren uit teksten. In de informatie zelf brengt hij geen wijzigingen aan. In het schrijven van teksten verlaat hij voor de eerste keer het kopiëren. Hier maakt hij de combinatie met een spreekdoel: vragen stellen en beantwoorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist de hoofdgedachte uit luisterteksten te achterhalen. Bij het vertellen en informatie geven blijft de cursist hoofdzakelijk bij het duidelijk weergeven van informatie, zonder die te wijzigen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist de gedachtegang in gesproken teksten volgen. In instructies begrijpt hij alle gegevens. Daarnaast leert de cursist mondeling reageren in een discussie en een spontane mening geven.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist mondeling verslag uitbrengen. In een gesprek stelt en beantwoordt hij vragen. Bij verschillende soorten teksten die hij hoort, vormt hij zich een mening. Daarbij leert hij adequaat reageren, zijn mening geven en persoonlijke ervaringen verwoorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leest de cursist woorden met tweelettergrepen. Hij leert alle klanken en tekens te koppelen om te kunnen schrijven. Hij schrijft eenvoudige teksten. Bij het lezen leert de cursist de hoofdgedachte uit teksten te achterhalen. De cursist brengt geen wijzigingen aan in de informatie. Ook bij het schrijven blijft hij hoofdzakelijk bij het weergeven van de informatie, zonder die te wijzigen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    70

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module herkent en leest de cursist woorden met drie lettergrepen die veel voorkomen. Hij leert woorden die uit twee delen bestaan, zoals voetbal correct spellen. Hij gebruikt hoofdletters in een zin. Hij vult gegevens in en schrijft eenvoudige teksten. Bij het lezen leert de cursist de gedachtegang in de tekst volgen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    70

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module spelt de cursist alle luisterwoorden. Bij het lezen van teksten vormt hij zich een mening over de tekst. Bij het schrijven besteedt deze module onder meer aandacht aan de lay-out van teksten. De cursist schrijft eenvoudige teksten zoals een brief of een weetje, maar ook eenvoudige verhalende teksten.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    70

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist uit diverse teksten die hij leest of beluistert de belangrijkste gegevens te selecteren. Hij maakt daarbij ook gebruik van eigen herformulering. Zelf een geschreven of gesproken tekst formuleren, zoals een bericht, een wens of een notitie komt ook aan bod. De cursist leert woorden met meer lettergrepen, zoals voetbalschoen correct lezen en schrijven.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist uit diverse gelezen en beluisterde teksten de hoofdgedachte te achterhalen. Hij maakt daarbij gebruik van eigen herformulering. Hij vult formulieren, tabellen en schema’s in. Zelf een geschreven of gesproken tekst formuleren, zoals een relaas van een ervaring, een eenvoudige reportage of een notitie komt ook aan bod. Deze module besteedt ook aandacht aan correcte spelling.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist in diverse gelezen en beluisterde teksten de gedachtegang te volgen. Hij maakt daarbij gebruik van eigen herformulering. Hij vult informatieve teksten in en maakt voor eigen gebruik notities. Hij leert ook een schriftelijk en een mondeling verslag maken. Het schriftelijk verslag maakt hij binnen een standaard. De cursist besteedt aandacht aan correct lezen en spellen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist in gelezen en beluisterde teksten, zoals instructies en mededelingen alle gegevens te begrijpen. Uit diverse gelezen en beluisterde teksten selecteert hij op kritische wijze de belangrijkste gegevens. In een gesprek met andere personen formuleert hij in eigen woorden, bijvoorbeeld een routebeschrijving, een klacht, het verhaal van een ervaring, vragen en antwoorden. De cursist leest in een vlot tempo. Bij het schrijven besteedt hij veel aandacht aan hoofdletters, aan het correct gebruik van leestekens en aan de principes van lay-out.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In deze module leert de cursist zich over verschillende gelezen en beluisterde teksten een mening te vormen. Hij schrijft, meestal voor eigen gebruik, teksten zoals een verslag of een verhaal. In een gesprek leert hij zijn mening en gevoelens te verwoorden en daarbij houdt hij rekening met elementaire omgangsvormen en beleefdheidsregels. Ook uitspraak, intonatie en articulatie krijgen hierbij aandacht. In deze module oefent de cursist ook solliciteren en presenteren. De cursist leert ook hulpbronnen gebruiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    100

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (VDAB, openbare besturen, bibliotheken, verenigingen, …) vragen naar een dergelijk aanbod. Meer en meer moeten we in het dagelijks leven omgaan met digitale teksten. Het internet gebruiken vereist specifieke lees- en schrijfvaardigheden. Naast taalvaardigheden zijn ook ICT-vaardigheden relevant in deze module, maar de focus ligt uiteraard op taal. Deze module is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module leert de cursist omgaan met verschillende digitale teksten: e-mail, blog, websites, digitale formulieren, online kranten, … De cursist leert digitale correspondentie voeren en informatie op het internet kritisch lezen en gebruiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (bibliotheken) vragen naar een dergelijk aanbod. Cursisten die geïnteresseerd zijn in literatuur vinden niet altijd zelfstandig de weg naar het aanbod. Door middel van een geletterdheidmodule wordt deze specifieke interesse aangewakkerd. Dit is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module staat leesplezier centraal: er wordt veel gelezen en ook geluisterd. De cursist oefent op het vlot lezen en begrijpen van wat hij leest. Hij maakt kennis met verschillende soorten teksten zoals verhalen, toneelstukken, gedichten, … Zo ondervindt de cursist wat hem aanspreekt en wat niet. De cursist leert eveneens zijn beleving en mening over teksten te verwoorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (VDAB, openbare besturen, derden-organisaties…) vragen naar een dergelijk aanbod. Dit is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module gaat de cursist om met papieren op het werk en daarbuiten. Hij leert formulieren invullen en omgaan met werkroosters, formulieren verlofaanvraag, loonfiches, bestelformulieren, schriftelijke opdrachten begrijpen, begrijpen van voorschriften, ... Hij leert het verslag van een vergadering lezen en notities nemen aan de telefoon. Hij verwoordt een en ander in eigen woorden.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (openbare besturen, verenigingen, …) vragen naar een dergelijk aanbod. Zowel in een professionele context als in een sociale context stellen cursisten de vraag om iets te leren presenteren voor een groep. Deze module is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module oefent de cursist gegevens selecteren in een voordracht of reportage. Hij leert in zijn eigen woorden verslag uitbrengen. Daarbij drukt hij zijn persoonlijke ervaringen en gevoelens uit. Deze module bevat de vaardigheden die nodig zijn om te presenteren. Daarbij gaat aandacht naar een goede uitspraak, articulatie en intonatie.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (openbare besturen, verenigingen, …) vragen naar een dergelijk aanbod. Cursisten hebben deze vraag soms omdat ze zich willen voorbereiden op een examen waarin ze een stelling of een gedachtegang schriftelijk moeten uiteenzetten. Deze module is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module leert de cursist diverse teksten zoals verslagen en artikels schrijven. Het kan gaan over het verslag van een overleg, werkzaamheden, activiteiten, …De cursist leert werken met een schrijfplan. Hij heeft oog voor de principes van lay-out en maakt gebruik van hulpbronnen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (VDAB, derdenorganisaties, …) vragen naar een dergelijk aanbod. De focus van deze geletterdheidmodule ligt op de taalcompetenties die nodig zijn om succesvol te solliciteren. Dit is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze geletterdheidmodule leert de cursist wat nodig is om succesvol mondeling en schriftelijk te solliciteren.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen
  • Cursisten basiseducatie op het niveau maatschappelijk participeren kunnen in de context van tewerkstelling of vrije tijd geconfronteerd worden met taaltaken die ze naar behoren moeten vervullen om volwaardig te kunnen participeren. Daarop kunnen ze zeer gericht trainen, eerder dan in het kerntraject van het modulair aanbod NT1 van de basiseducatie. Om de specifieke aanpak die daarvoor nodig is vorm te geven werden specifieke eindtermen geselecteerd in combinatie met de tekstkenmerken, strategieën en taalbeschouwing op niveau NT1 maatschappelijk participeren. Op vlak van attitude ligt de focus op reflectie. Zowel cursisten als partnerorganisaties (openbare besturen, economische sectoren, …) vragen naar een dergelijk aanbod. Concreet vragen cursisten om spellingsregels op te frissen om goed te scoren op een schriftelijk examen. Dit is vaak in functie van tewerkstelling. De cursist kan in deze module hiaten in zijn spellingvaardigheden wegwerken, waardoor hij zich meer zeker voelt. De nodige deelaspecten van het spellen worden systematisch (her)opgebouwd. Dit is een wezenlijk onderdeel van de flexibilisering van het leergebied NT1 want deze geletterdheidmodule kan tevens instroom naar de opleiding Nederlands maatschappelijk participeren genereren. Cursisten kunnen zo hun geletterdheidcompetenties op een meer duurzame manier verhogen. In deze module oefent de cursist de basisprincipes op vlak van spelling. Het gaat over woorden correct spellen. Luisteren naar woorden en regelstrategieën krijgen een plaats in de module. Er gaat ook aandacht naar vreemde woorden en woorden met woordtekens. De cursisten leert hulpbronnen gebruiken.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    40

    Zoek waar je dit kan volgen

Omschrijving van het opleidingsprofiel

De opleiding Nederlands - Maatschappelijk participeren beoogt cursisten te brengen tot een minimumniveau in het beheersen van het Nederlands om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving. De opleiding komt tegemoet aan zowel individuele vragen van cursisten als aan maatschappelijke verwachtingen. De opleiding bevat eindtermen die gegroepeerd zijn in vier vaardigheden, telkens in combinatie met een set tekstkenmerken van dat niveau: lezen, schrijven, luisteren en mondelinge interactie/spreken. Er zijn daarin steeds eindtermen met een tekstfocus en eindtermen met een zins- of woordfocus. Daarnaast is er aandacht voor strategieën, attitudes en taalbeschouwing, die vooral ondersteunend bedoeld zijn. De eindtermen zijn van toepassing op verschillende rollen die de cursisten opnemen. Deze opleiding bevat ook de modules van de opleiding Nederlands - Maatschappelijk functioneren. Bij deze opleiding horen geletterdheidsmodules.

Thema's
Nederlands moedertaal (NT1)
Ingericht vanaf
01.02.2013
Niveau
Basiseducatie
Lestijden
1100
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Neen