Begeleider- animator voor bejaarden
•
Opbouw en modules
-
Deze module richt de focus op vernieuwing en verdieping van een aantal inzichten, vaardigheden en competenties met betrekking tot de verschillende settings in de ouderenzorg
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module richt zich op verdieping. De cursist werkt een project uit binnen een gegeven setting in de ouderenzorg rekening houdend met actuele tendensen en vernieuwingen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Begeleiden van individuele leerprocessen” leert de cursist doelgericht leer- of trainingsprogramma’s uitwerken om leerprocessen te stimuleren en te optimaliseren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Begeleiden van leerprocessen bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen” leert de cursist leer- of trainingsprogramma’s opzetten bij personen met leer- of ontwikkelingsstoornissen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten personen met dementie begeleiden. Zij verwerven inzicht in de verschillende vormen van dementie en leren hoe zij met de demente zorgvrager en zijn sociale omgeving moeten omgaan.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module wordt gefocust op de vaardigheden die cursisten nodig hebben om op een professionele manier om te gaan met zwaar zorgbehoevende ouderen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op het onderkennen van biologische en pathologische verouderingsaspecten en hoe hiermee professioneel om te gaan.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basisvaardigheden met betrekking tot communicatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Communicatieve hulpmiddelen” leert de cursist grafisch-visuele en ruimtelijk-tactiele communicatieve hulpmiddelen inzetten om de communicatie met de cliënt te versterken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven de cursisten inzicht in (eigen) communicatie en de verschillende stijlen en technieken. De focus ligt vooral op het aanleren, trainen en oefenen van basis- en specifieke vaardigheden met betrekking tot communicatie. In deze module worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/ of verdiepende dimensies aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via beelden. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via bewegingsexpressie. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via drama. Het hanteren van deze techniek vormt geen doel op zich: het is een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via lichaamsgebonden benaderingswijzen. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: de technieken worden ingezet in de activiteiten tussen begeleider en cliënt als middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze uitbreidingsmodule leert de cursist creatief agogisch werken via muziek en klank. Het hanteren van deze technieken vormt geen doel op zich: zij zijn een middel om de agogische doelstellingen te bereiken.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten deontologisch en ethisch handelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten de expressieve vaardigheden/mogelijkheden van zichzelf en de cliënt optimaal te ontwikkelen en deze te hanteren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden die gericht zijn op het invullen van een zinvolle dagbesteding van de oudere, zowel op individueel als op groepsniveau.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/ methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) leren cursisten het professioneel/methodisch handelen te integreren in en via (praktijk) ervaringen in het beroepenveld. Bovenstaande doelstelling impliceert een individueel en gedifferentieerde leertraject. In de modules Gesuperviseerde beroepspraktijk1, 2, 3, 4, 5 en 6 wordt telkens de vooropgestelde basiscompetentie vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, in de praktijk toegepast.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren de cursisten een aantal fundamentele PC-vaardigheden. Deze zijn verbonden zijn aan de verschillende vormen van computergebruik in functie van het orthoagogisch werk en van een aantal specifieke taken van de opvoeder/begeleider.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Leerstijlen en leerprocessen” leert de cursist theoretische kaders hanteren om een eigen stijl in het begeleiden van leerprocessen te ontwikkelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Binnen heel wat werksettings wordt het opnemen van het peter-/meterschap, het mentorschap of de coaching van nieuwe medewerkers een functiegebonden uitbreiding. In deze uitbreidingsmodule verwerft de cursist vaardigheden in het coachen van stagiairs en/of nieuwe medewerkers.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op het methodisch handelen én vanuit de context van het werken in een organisatie. De focus richt zich ook specifiek op begeleidings- en handelingsplanning.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module(s) staan de methodische werkbegeleiding en supervisie met betrekking tot het (individueel) leerproces centraal. Hier leren cursisten (kritisch) reflecteren op hun eigen handelen, het bij te sturen en hun eigen deskundig en professioneel handelen permanent te optimaliseren. Bovenstaande doelstelling impliceert een (individueel en) gedifferentieerde leertraject. In de modules Methodische werkbegeleiding en supervisie1, 2, 3, 4, 5 en 6 worden telkens de vooropgestelde basiscompetenties vanuit onderling verschillende contexten en/of verdiepende dimensies, aangeleerd.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 20
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “Motorisch-visuele communicatievormen” leert de cursist communicatieversterkende technieken inzetten zonder gebruik te maken van technische hulpmiddelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten gerichte en functionele observaties uit te voeren én deze mondeling en schriftelijk te rapporteren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Hierin wordt de focus sterk gericht op het kunnen omgaan met diversiteit (van de cliënt/ cliëntsysteem) in al zijn aspecten, op verschillende visies op mens en samenleving en op intercultureel communiceren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten te handelen vanuit een professioneel functie-inzicht en gericht op een kwaliteitsvolle zorg/ hulpverlening.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten het gedrag van ouderen verklaren en kaderen vanuit de levensloop van de mens. De cursisten leren verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten van de ontwikkeling en leren het handelen hierop af te stemmen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven cursisten inzichten in symptomen, syndromen en ontstaansmodellen van psychiatrische ziektebeelden, de invloed op het gedrag en de vaardigheden om hier op een gepaste manier mee om te gaan.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden die essentieel zijn in het professioneel en constructief samen werken, samen overleggen en efficiënt vergaderen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module worden vaardigheden aangeleerd die vooral geënt zijn op de sociaal – emotionele begeleiding van de cliënt.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden die vooral gericht zijn op enerzijds verzorging (in al zijn aspecten) en anderzijds op het kunnen omgaan met levensbedreigende situaties. In deze module wordt ook de focus gelegd op het oog hebben voor veiligheid en gezondheid op een meer algemeen niveau
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module verwerven cursisten inzichten in de dynamische aspecten van een groep. De focus wordt vooral gericht op het aanleren van vaardigheden in functie van het bewust en doordacht hanteren/sturen van een groep én alle (beïnvloedende) factoren en processen hieraan verbonden.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten vaardigheden in functie van het kunnen uitbouwen van een aangepast woon- en leefklimaat dat optimaal de autonomie, ontwikkeling, ontplooiing en/of welzijn van de cliënt waarborgt.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten competenties die gericht zijn op ondersteuning en/ of begeleiding van het cliëntsysteem. Het contextueel handelen vormt hierin een belangrijke invalshoek.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leren cursisten omgaan met personen in een palliatieve of stervensfase
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
De kerntaak van een animator in de ouderenzorg is het aanbieden van een zinvolle dagbesteding aan ouderen. Zijn taak is ruimer dan het uitwerken van een activiteitenaanbod. Hij ondersteunt elke oudere op individuele basis en biedt persoonlijke begeleiding in de dagbesteding. Deze ondersteuning en begeleiding is er op gericht vanuit een animatieve grondhouding het welzijn en de levenskwaliteit van de oudere te bevorderen.
Hij werkt een aangepast activiteitenaanbod uit zowel voor individuen als voor groepen en begeleidt ook deze activiteiten. In het belang van de oudere onderhoudt hij contacten met het sociaal netwerk van de oudere. Vanuit zijn functie biedt hij ondersteuning bij de verschillende aspecten van de algemene opdracht en werking van de instelling en neemt zijn verantwoordelijkheid voor integrale kwaliteitszorg op. Bij de uitvoering van zijn taak heeft hij oog voor het veilig, hygiënisch, economisch, ergonomisch en milieubewust werken. Tot slot is hij in staat zijn beroepscompetenties te ontwikkelen, en te verruimen.
Op basis van deze taakomschrijving komen we tot volgende clusters:
- communiceren in werksituaties
- omgaan met informatie - activiteiten begeleiden
- de oudere individueel ondersteunen en begeleiden bij de algemene dagelijkse verrichtingen
- de oudere psychosociaal begeleiden - werken met groepen
- methodisch agogisch handelen
- kwaliteit en deskundigheid
- werken in teamverband
- werken in een organisatie
Na de opleiding kunnen uitbreidingsmodules gevolgd worden
- Thema's
-
Zorg, welzijn en ondersteuning
Zorg, welzijn en ondersteuning > Begeleiding en welzijn - Ingericht vanaf
- 15.04.2012
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 1560
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Ja