Maatschappijoriëntatie: Actualiteit en geschiedenis

Opleidingsprofiel
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Maatschappijoriëntatie: Actualiteit en geschiedenis diagram image
  • In deze module worden verschillende actuele onderwerpen behandeld. De cursist leert op verschillende manieren naar eenzelfde actueel thema kijken. Hij leert meer over de rol en werkwijze van de media. De cursist oefent informatie selecteren en analyseren. Dat is onder meer meningen en feiten uit elkaar halen en informatie situeren in tijd en ruimte. Hij leert verbanden leggen tussen verschillende domeinen in de samenleving. Hier gaat het ook over de werking van de overheid en de scheiding van wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Er is aandacht voor thema’s zoals welvaart, sociale zekerheid en sociale bijstand. Daarnaast komen internationale organisaties en instellingen aan bod en gaat het over de Rechten van de Mens en de Rechten van het Kind.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module Democratie staat democratisch handelen centraal. De cursist verhoogt zijn betrokkenheid op het beleid. Hij leert meer over de politieke organisatie van België en Europa. Hij leert hoe een democratie werkt of hoe een democratisch beleid het algemeen belang nastreeft. Daarbij komt rekening houden met verschillende ideeën, standpunten en belangen. Vervolgens komt de rol van media en organisaties in de samenleving aan bod. Het gaat ten slotte over geldig en bewust deelnemen aan verkiezingen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module Diversiteit staat het respectvol omgaan met verschillen tussen mensen en levensopvattingen centraal. Het gaat over verkennen en reflecteren. De cursist toetst zijn mening aan feiten en andere meningen. Hij oefent respect tonen en opbrengen in de praktijk. Hij leert vooroordelen, stereotypering, ongepaste beïnvloeding en machtsmisbruik herkennen. Aan de hand van actuele en historische voorbeelden gaat het over de gevolgen van onverdraagzaamheid, racisme en xenofobie. Er is ook aandacht voor sociale samenhang en solidariteit. Daarnaast komt de multiculturele samenleving ter sprake. De cursist leert in deze module hoe cultuur een impact heeft op voelen, denken en handelen.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • De cursist leert duurzaamheidvraagstukken bespreken. Hij heeft niet alleen respect voor de natuur, maar leert ook over de invloed van de mens op natuur en milieu. Om het thema duurzaamheid beter te begrijpen, gaat het daarnaast over politiek, economie, sociale thema’s, armoede en technologie. De cursist gaat op zoek naar duurzame oplossingen om zijn leefomgeving te verbeteren. Hij denkt daarbij na over ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoer.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module Geschiedenis verwerft de cursist een historisch referentiekader. Daarbij staat kritische reflectie centraal. Hij oefent het situeren van belangrijke gebeurtenissen of personen in tijd en ruimte. Hij leert ook historische informatie te analyseren. Dat wil onder meer zeggen het verschil maken tussen een mening over een historisch of actueel feit en het feit zelf. Er is aandacht voor evolutie in de geschiedenis en verbanden tussen verschillende domeinen in de samenleving. Het gaat bijvoorbeeld over de evolutie van techniek en hoe dat de samenleving beïnvloedt.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    45

    Zoek waar je dit kan volgen
  • De module Nieuws gaat in op één of meerdere thema’s uit de actualiteit. De cursist leert deze thema’s te analyseren. Daarvoor werkt hij met verschillende informatiebronnen en -kanalen. Hij selecteert zorgvuldig informatie. Meningen en feiten onderscheiden komt daarbij goed van pas. Daarnaast situeert de cursist informatie in tijd en ruimte.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen
  • In de module Wat denk ik? ontwikkelt de cursist een filosofische en kritische blik op de wereld. Hij stelt open vragen en staat open voor andere meningen. Hij is nieuwsgierig naar interpretaties van anderen en vergelijkt die met zijn eigen mening. Het kan onder meer gaan over relaties, ethische thema’s, lijfelijkheid, duurzaamheid, ecologie, technologie, geluk, keuzes, … De cursist leert ten slotte kritisch te denken over zichzelf en zijn geschiedenis en context.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    30

    Zoek waar je dit kan volgen

Omschrijving van het opleidingsprofiel

Om de actualiteit goed te kunnen begrijpen, kunnen verschillende thema’s aan bod komen. Dit hangt af van de interesses van de cursisten; en de actualiteit. Het kan gaan over media, politiek, leefmilieu, duurzame ontwikkeling, wereldeconomie, globalisering, multiculturele samenleving, vooroordelen, armoede en welvaart, technologische ontwikkelingen, … De cursist kiest eerst en vooral tussen de korte module Nieuws of de langere module Actualiteit. De eerste module richt zich heel specifiek op actuele nieuwsfeiten of gebeurtenissen. De andere module is uitgebreider waardoor de cursisten een bredere kijk op de actuele en lokale situatie kunnen verwerven. Naast de module Nieuws of Actualiteit wordt een module Geschiedenis aangeboden. Zonder kennis van de geschiedenis is het immers moeilijk actuele gebeurtenissen te begrijpen. Cursisten die de module Actualiteit kozen en de module Geschiedenis volgden, bekomen het certificaat van de opleiding. Cursisten die de module Nieuws kozen en daarbij de module Geschiedenis volgden, moeten nog een extra module kiezen om de opleiding te vervolledigen. Deze cursisten kunnen op basis van hun interesse kiezen uit vier modules: Wat denk ik?, Democratie, Duurzame samenleving en Diversiteit. De module Wat denk ik? daagt de cursisten uit een kritische mening te vormen over actuele feiten. De module Democratie focust op democratisch handelen. De derde module, Duurzame samenleving, behandelt vanuit deze opleiding duurzaamheidvraagstukken uit de actualiteit. De laatste optie is de module Diversiteit. Deze module linkt actualiteit aan de multiculturele samenleving. De combinatie van de modules Nieuws, Geschiedenis en één van de vier keuzemodules leidt tot het certificaat van de opleiding. De verschillende leerwegen naar het certificaat zijn evenwaardig.

Thema's
Sterker in de samenleving staan
Ingericht vanaf
01.09.2020
Niveau
Basiseducatie
Lestijden
105
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Neen

Zoek een opleiding

Ik wil zoeken met meer filters

Weet je nog niet welke opleiding je wil volgen? We zetten je op weg.

Help mij zoeken