Frans – Opstap TKO

Opleidingsprofiel
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.

Opbouw en modules

Frans – Opstap TKO diagram image
  • De module “Opstap Frans functioneren” (BE G065) maakt deel uit van de trajecten Frans - Opstap talen en Frans – Opstap TKO. In deze module maakt de cursist kennis met zeer basale taaldoelen. Dit betekent dat de taalgebruiker in de samenleving met zeer beperkte talige middelen communiceert om tegemoet te komen aan concrete behoeften uit zijn onmiddellijke omgeving. Deze module komt tegemoet aan de brede maatschappelijke vraag om ook voor volwassen cursisten met zeer beperkte leercompetenties een aanbod Frans te voorzien. Wie de doelen van deze module heeft bereikt, kan naargelang zijn wensen en bekwaamheden zijn leerweg voorzetten in de opleiding “Frans, niveau R 1, 1.1” van het studiegebied Talen in de Centra voor Volwassenenonderwijs of in het traject “Opstap TKO” van de opleiding Frans in de Centra voor Basiseducatie. Om die reden wordt in deze module ook expliciet aandacht besteed aan ontwikkelingsdoelen “Leren leren”. De mondelinge en schriftelijke vaardigheden, de doelen “Leren leren” en de attitudes worden bij voorkeur geïntegreerd aangeboden. In deze module wordt expliciet aandacht besteed aan de sleutelcompetenties “Kunnen omgaan met numerieke gegevens” en “Kunnen eigen leren en presteren verbeteren”. Voor het centrum geldt hiervoor een inspanningsverplichting.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen
  • De module “Opstap Frans TKO” (BE 066) maakt deel uit van het traject Frans - Opstap TKO. Deze module bouwt verder op de taaldoelen uit de module BE G065. Dit betekent dat de taalgebruiker in de samenleving met beperkte talige middelen communiceert om tegemoet te komen aan concrete behoeften uit zijn onmiddellijke omgeving. Deze module komt tegemoet aan de brede maatschappelijke vraag om ook voor volwassen cursisten met zeer beperkte leercompetenties een aanbod Frans te voorzien. Wie de doelen van deze module heeft bereikt, kan wat taalvaardigheid betreft zijn leerweg voortzetten in de opleidingen van de tweede graad van het studiegebied Algemene Vorming in de Centra voor Volwassenenonderwijs (Tweedekansonderwijs). Om die reden wordt in deze module ook expliciet aandacht besteed aan ontwikkelingsdoelen “Leren leren”. Die bouwen voort op de ontwikkelingsdoelen “Leren leren” van module BE G065. De mondelinge en schriftelijke vaardigheden, de doelen “Leren leren” en de attitudes worden bij voorkeur geïntegreerd aangeboden. In deze module wordt expliciet aandacht besteed aan de sleutelcompetenties “Kunnen omgaan met problemen” en “Kunnen omgaan met informatie- en communicatietechnologie”. Voor het centrum geldt hiervoor een inspanningsverplichting.
    Studiebewijs
    Deelcertificaat
    Lestijden
    60

    Zoek waar je dit kan volgen

Omschrijving van het opleidingsprofiel

De ontwikkelingsdoelen in de module op niveau 1 beschrijven het oriënteringsniveau (absolute minimum). Dit betekent dat de taalgebruiker in de samenleving met zeer beperkte talige middelen communiceert om tegemoet te komen aan concrete behoeften uit zijn onmiddellijke omgeving. De ontwikkelingsdoelen zijn analoog met de eindtermen van het secundair onderwijs eerste graad Astroom en met basiscompetenties uit het opleidingsprofiel “Moderne talen voor volwassenen”, niveau 1.1 Breakthrough. 

De ontwikkelingsdoelen in deze module beschrijven het niveau opstap TKO. De taaldoelen zijn een verdieping van de doelen in de module op niveau 1. De taalgebruiker kan in de samenleving communiceren in eenvoudige routinetaken over vertrouwde onderwerpen die van persoonlijk belang zijn of betrekking hebben op de directe omgeving. Deze omgeving kan ook slaan op contexten rond werk (werken, werk zoeken…). In deze module worden de contexten uitgebreid i.f.v. doorstroom naar verdere opleiding. De ontwikkelingsdoelen van niveau 2 zijn analoog met de eindtermen van de eerste graad A-stroom van het voltijds secundair onderwijs.

Thema's
Talen
Talen > Frans
Ingericht vanaf
01.09.2007
Niveau
Basiseducatie
Lestijden
120
Toelatingsvoorwaarden
Meer weten over de voorwaarden
Studiebewijs
Certificaat
Beroepskwalificatie
Neen
Diplomagerichte opleiding
Neen