Aspirant-officier STCW II/3
Opleidingsprofiel
•
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.
Opbouw en modules
-
In deze module leert de cursist de basisvaardigheden m.b.t. brandbestrijding, eerste hulp bij ongevallen en overlevingstechnieken op zee. Tevens wordt er aandacht besteed aan maritieme beveiliging aan boord en in de havens waarbij er zowel nadruk wordt gelegd op het opsporen als het bestrijden van de bedreigingen die zich kunnen voordoen. Deze module is de basisvereiste voor iedereen die aan boord van een schip contractueel wil meegaan, gaande van kok, purser over matroos, scheepswerktuigkundige tot en met kapitein. De inhouden van deze module dekken de leerstof van de afzonderlijke vaarbevoegdheidsbewijzen STCW VI/1 en STCW VI/6-1 af.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist de communicatie tussen schepen onderling, tussen schip en wal en bij noodsituaties. De nadruk ligt hier op de communicatie naar de buitenwereld gebruikmakend van radioapparatuur en niet zozeer op intraship. Deze module bevat de inhouden van de examenleerstof van de GMDSS-ROC.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist stapsgewijs de elementen die bij het manoeuvreren van het schip van belang zijn. Een schip vereist immers een eigen techniek om bestuurd te worden: op zee om zijn koers en richting te houden, in de haven of vaarwater om in de juiste richting gelegd te worden. De cursist wordt in deze module vertrouwd gemaakt met de manoeuvreereigenschappen van het zeeschip en met de middelen die hem ter beschikking staan om het schip vast te leggen aan kade of voor anker. Tevens wordt aandacht besteed aan het varen bij zwaar weer, in ijs of in andere moeilijke condities. De aangereikte theoretische kennis wordt in de praktijk ingeoefend via simulatoroefeningen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module krijgt de cursist een algemene basis waarbij op een eenvoudige wijze verschillende aspecten van het opleidingstraject aan bod komen. Door deze competenties op een eenvoudiger niveau samen met de modules basic safety training en zeemanschap aan te bieden kan de cursist nog tijdens het opleidingstraject actief aan het werk gaan in de maritieme sector waardoor de motivatie en de drang om te slagen verhoogt.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist de internationale regelgeving m.b.t. de zeevaart gebruiken in functie van zijn taakinvulling als bemanningslid. Een zeeschip begeeft zich in een internationale context. Dit wil zeggen dat bemanning en officieren rekening moeten houden met zeer diverse internationale regelgevingen, gaande van bepalingen inzake veiligheid en voorkomen van pollutie tot vaarrechten en plichten, assistentie aan personen of schepen in nood, tot reglementering inzake aansprakelijkheid, arbeidswetgeving en noodmaatregelen.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist bij het opstellen van een reisplan rekening te houden met klimaat- en weergegevens. Het gebruiken en interpreteren van eigen en externe meteorologische metingen komen aan bod.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen -
Deze module leert de cursist de koers, afstand, af te leggen weg, reistijden en eindpositie bepalen aan de hand van constructies op de zeekaart en het gebruik van nautische publicaties. Het gebruik van gegevens met betrekking tot de getijden wordt in deze module geïntegreerd. De module navigatie is een module waarbij de reis op papier, via zeekaart of berekeningen wordt voorbereid en waarbij er rekening wordt gehouden met alle zaken die van belang zijn en die vooraf gekend zijn zoals stromingen, dieptes, de verschillende verkeersroutes, de getijden, ... Het gaat dus om een theoretische oefening, waarbij er niet overgegaan wordt tot het varen zelf, er geen wacht gelopen wordt en er geen orders van de kapitein opgevolgd worden, enz.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist de werking, het gebruik en het onderhoud van de navigatie-instrumenten. Het gebruik van radar, ARPA en ECDIS wordt aangeleerd en ingeoefend voor plaatsbepaling en het vermijden van aanvaringen. De integratie van verschillende elektronische instrumenten op de brug komt hier specifiek aan bod door intensief gebruik te maken van een navigatiesimulator. Het gaat hier om opgelegde en vooraf uitgewerkte routes. Het uitwerken van deze routes gebeurt in de module navigatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module maakt de cursist kennis met de verschillende scheepstypen en hun specificiteit en wordt hij ingeleid in de structuur van het schip: de onderdelen en hun verband tot de krachten en spanningen die erop inspelen. Deze inzichten moeten de cursist leren de integriteit van de structuur te handhaven, zowel ten aanzien van de spanningen en krachten die optreden bij de belading als onder invloed van de actie van de zee. Een zeeschip is een complexe structuur, zo licht mogelijk gebouwd, en ontworpen om toch veilig te blijven in de dikwijls vijandige omgeving die de zee is. Verder verwerft de cursist in deze module inzicht in opstelling en structurele bevestiging van voortstuwing en stuurinrichting. Daarnaast leert de cursist de zeewaardigheid van het schip handhaven in functie van de lading, de brandstof en de ballast. Van het zeeschip wordt verwacht dat het met ruim voldoende reserve steeds rechtop blijft drijven, en dat de diepgang zodanig onder controle is dat het schip niet vast loopt. Deze module leidt de cursist in in de krachten en hefbomen die het schip rechtop houden, in het verband tussen draagvermogen, diepgang en trim, en in die elementen die de stabiliteit van het schip negatief kunnen beïnvloeden. Elementen die van belang zijn voor zowel de officier belast met de belading als de officier werktuigkundige die de brandstofvoorraad en de ballast beheert. De cursist krijgt inzicht in de scheepsgegevens, instrumenten en programma’s die hem ter beschikking staan, alsook in de factoren die op een falende stabiliteit kunnen wijzen. De cursist wordt ingeleid in de maatregelen die kunnen genomen worden om de stabiliteit te verbeteren.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist de verschillende aspecten van scheepsveiligheid kennen. De cursist wordt voorbereid om, naast zijn taken als officier inzake navigatie, ook in te staan voor de veiligheid bij het onderhoud van het schip, de veiligheid bij de ladingbehandeling en de veiligheid van het schip in het algemeen (bijv. tijdens veiligheidsrondes bemanningsleden familiariseren). Het onderhoud zelf, ladingbehandeling en andere concrete toepassingen waarbij veiligheid een geïntegreerd deel van uitmaakt komen in andere modules zoals zeemanschap aan bod. De nadruk ligt hier op de veiligheidsaspecten.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist de diverse verkeersreglementen, Internationaal Reglement ter Voorkoming van Aanvaringen op Zee, het Belgische Schelde- en Kustreglement en de internationale regels betreffende betonning: het IALA-A/B. Net zoals in het wegverkeer, wordt in de scheepvaart in reglementen vastgelegd hoe twee of meer vaartuigen zich tegenover mekaar moeten gedragen om aanvaringen te voorkomen, hoe zij zich kenbaar moeten maken aan de hand van tekens of lichten en welke voorrangsregels gelden. Tevens wordt in internationale reglementen bepaald hoe gevaren of vaarwegen op zee aangeduid worden. De nadruk ligt in deze module op het kennen en toepassen van de geldende reglementen en de nautische publicaties in functie van een veilige scheepvaart. Het opmaken van de planning zelf komt aan bod bij de module navigatie.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 80
Zoek waar je dit kan volgen -
In deze module leert de cursist om te gaan met de diverse onderhoudstechnieken en -middelen, noodzakelijk voor het onderhoud en het behoud van het schip: gaande van voorbereiding van oppervlakken en onderdelen, tot eigenschappen van verven en vetten en hun veiligheidsvereisten. Daarnaast worden in deze module de technieken in verband met touwwerk, blokken en kabels bijgebracht. Essentieel onderdeel is het ‘zeeklaar’ maken van het schip: d.w.z. het klaarmaken van het schip om veilig op zee te kunnen varen na een verblijf in de haven. In de module zeemanschap komen vooral de praktische aspecten van het werk aan bod. Theoretische achtergronden komen in andere modules aan bod zoals scheepsbouw en -stabiliteit. Aspecten die te maken hebben met leiding geven en controleren worden opgenomen in andere modules zoals communicatie en SAR.
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 40
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
In de opleiding Aspirant-officier STCW II/3 Volwassenenonderwijs leert men de taken uitvoeren voor de veiligheid, de brugwacht, de uitbating en de kwaliteit van operaties onder supervisie van de officier/gezagvoerder teneinde het schip operationeel te houden conform de opdracht van de reder en overeenkomstig de nationale en internationale regelgeving.
- Thema's
-
Logistiek en transport
Logistiek en transport > Maritiem - Ingericht vanaf
- 01.02.2023
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 840
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Ja
- Diplomagerichte opleiding
- Ja