Koreaans Richtgraad 2 (ERK B1)
Opleidingsprofiel
•
Voor elke opleiding in het volwassenenonderwijs bestaat een opleidingsprofiel. Het beschrijft wat je zal leren. Er staat in hoeveel lestijden er zijn en hoeveel modules. Wanneer je alle modules van een opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je voor die opleiding een certificaat of diploma.
Opbouw en modules
-
In de module “ACJK Threshold 1 Mondeling” leert de cursist mondeling informatie te vragen en te geven en dit aan de hand van teksten die erop gericht zijn te informeren. Hij leert eveneens mondelinge instructies te geven en zijn beleving mondeling te uiten. Hij verwerft niet enkel de vaardigheid de hoofdgedachte achterhalen maar ook de vaardigheid specifieke informatie halen uit gesproken teksten. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “ACJK Threshold 1 Schriftelijk” leert de cursist schriftelijk informatie te vragen en te geven en dit aan de hand van teksten die erop gericht zijn te informeren. Hij leert eveneens schriftelijke instructies te geven en zijn beleving schriftelijk te uiten. Hij verwerft niet enkel de vaardigheid de hoofdgedachte achterhalen maar ook de vaardigheid specifieke informatie halen uit geschreven teksten. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “ACJK Threshold 2 Mondeling” leert de cursist nog beter hoe informatie te vragen en te geven. Hij leert deze vaardigheid in deze module ook aan de hand van teksten die iets voorschrijven, een instructie of een opdracht bijvoorbeeld. Hij leert mondeling verslag uit te brengen over bijvoorbeeld een gebeurtenis; hij leert ook hoe een mondelinge samenvatting te geven. Hij beheerst na deze module nog beter de vaardigheid specifieke informatie vinden. Hij leert ook, in bijvoorbeeld een gesproken instructie, alle gegevens goed te begrijpen. Bovendien leert hij een mening geven over dingen die hij hoort en leert hij ook zijn standpunt mondeling verwoorden. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
IIn de module “ACJK Threshold 2 Schriftelijk” leert de cursist nog beter hoe informatie te vragen en te geven. Hij leert deze vaardigheid in deze module ook aan de hand van teksten die iets voorschrijven, een instructie of een opdracht bijvoorbeeld. Hij leert schriftelijk verslag uit te brengen over bijvoorbeeld een gebeurtenis; hij leert ook hoe een samenvatting te maken. Ook leert hij nog beter hoe schriftelijk informatie te vragen en te geven maar nu doe hij dat aan de hand van teksten die proberen de lezer ervan te overhalen. Hij beheerst na deze module nog beter de vaardigheid specifieke informatie vinden. Hij leert ook, in bijvoorbeeld een geschreven advertentie alle gegevens goed te begrijpen. Bovendien leert hij een mening vormen over dingen die hij leest of hoort en leert hij ook zijn standpunt schriftelijk verwoorden. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “ACJK Threshold 3 Mondeling” werkt de cursist verder aan de vaardigheden die hij leerde in de module “ACJK Threshold 1 Mondeling”. Het verschil bestaat erin dat de gesproken taal, wat hij dus ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding. Concreet betekent het dat wanneer hij spreekt, de taal die hij m.a.w. zelf produceert, eenvoudig en voorspelbaar is en gaat over vertrouwde dingen. Zijn taaluitingen zijn relatief kort maar in voldoende mate gestructureerd. De samenhang tussen zijn zinnen kan nog problematisch zijn; uiteraard is zijn taalgebruik nog eenvoudig en nog beperkt maar toch reeds in toenemende mate aangepast aan de situatie of aan zijn gesprekspartner(s) of zijn lezer(s). De woorden die hij gebruikt zijn over het algemeen correct. Zijn spreektempo is redelijk vlot. De taaluitingen die hij te horen krijgt zijn bij voorkeur in authentieke vorm gepresenteerd en relatief kort. Wat hij hoort gaat uiteraard ook over concrete, eenvoudige, voorspelbare en vertrouwde onderwerpen. De informatie die hij op die manier krijgt kan occasioneel impliciet worden aangeboden. De structuur van de aangeboden teksten is duidelijk en de teksten zijn gesproken in de standaardtaal. Ze kunnen af en toe varianten op de standaardstijl en het standaardregister bevatten en af en toe ook worden uitgesproken in een variant van de standaardtaal. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “ACJK Threshold 3 Schriftelijk” werkt de cursist verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “ACJK Threshold 1 Schriftelijk”. Het verschil bestaat erin dat de geschreven taal, wat hij dus ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de eerste modules van de opleiding. Concreet betekent het dat wanneer hij schrijft, de taal die hij m.a.w. zelf produceert, eenvoudig en voorspelbaar is en gaat over vertrouwde dingen. Zijn taaluitingen zijn relatief kort maar in voldoende mate gestructureerd. De samenhang tussen zijn zinnen kan nog problematisch zijn; uiteraard is zijn taalgebruik nog eenvoudig en nog beperkt maar toch reeds in toenemende mate aangepast aan de situatie of aan zijn gesprekspartner(s) of zijn lezer(s). De woorden die hij gebruikt zijn over het algemeen correct, occasioneel maakt hij nog een paar schrijffouten. Zijn schrijftempo is redelijk vlot. De teksten die hij leest zijn bij voorkeur in authentieke vorm gepresenteerd en relatief kort. Wat hij leest gaat uiteraard ook over concrete, eenvoudige, voorspelbare en vertrouwde onderwerpen. De informatie die hij op die manier krijgt kan occasioneel impliciet worden aangeboden. De structuur van de aangeboden teksten is duidelijk en de teksten zijn geschreven in de standaardtaal. Ze kunnen af en toe varianten op de standaardstijl en het standaardregister bevatten. Het leestempo van de cursist is redelijk vlot. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de module “ACJK Threshold 4 Mondeling” werkt de cursist verder aan de vaardigheden die hij leerde in de module “ACJK Threshold 2 Mondeling”. Het verschil bestaat erin dat de gesproken taal, wat hij dus ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de module “ACJK Threshold 2 Mondeling”. Concreet betekent het dat wanneer hij spreekt, de taal die de cursist dus zelf produceert, eenvoudig en voorspelbaar is en gaat over vertrouwde dingen. Zijn taaluitingen zijn relatief kort maar in voldoende mate gestructureerd. De samenhang tussen zijn zinnen kan nog problematisch zijn; uiteraard is zijn taalgebruik nog eenvoudig en nog beperkt maar toch reeds in toenemende mate aangepast aan de situatie of aan zijn gesprekspartner(s) of zijn lezer(s). De woorden die hij gebruikt zijn over het algemeen correct. Zijn spreektempo is redelijk vlot. De taaluitingen die hij te horen krijgt zijn bij voorkeur in authentieke vorm gepresenteerd en relatief kort. Wat hij hoort gaat uiteraard ook over concrete, eenvoudige, voorspelbare en vertrouwde onderwerpen. De informatie die hij op die manier krijgt kan occasioneel impliciet worden aangeboden. De structuur van de aangeboden teksten is duidelijk en de teksten zijn gesproken in standaardtaal. Ze kunnen af en toe varianten op de standaardstijl en het standaardregister bevatten en af en toe ook worden uitgesproken in een variant van de standaardtaal. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen -
In de modules “ACJK Threshold 4 Schrifteljik” werkt de cursist verder aan de vaardigheden die hij leerde in de modules “ACJK Threshold 2 Schriftelijk”. Het verschil bestaat erin dat de geschreven taal, wat hij dus ofwel zelf produceert ofwel aangeboden krijgt, van een hoger niveau is dan in de module “ACJK Threshold 2 Schriftelijk”. Concreet betekent het dat wanneer hij schrijft, de taal die de cursist dus zelf produceert, eenvoudig en voorspelbaar is en gaat over vertrouwde dingen. Zijn taaluitingen zijn relatief kort maar in voldoende mate gestructureerd. De samenhang tussen zijn zinnen kan nog problematisch zijn; uiteraard is zijn taalgebruik nog eenvoudig en nog beperkt maar toch reeds in toenemende mate aangepast aan de situatie of aan zijn gesprekspartner(s) of zijn lezer(s). De woorden die hij gebruikt zijn over het algemeen correct, occasioneel maakt hij nog een paar schrijffouten. Zijn schrijftempo is redelijk vlot. De teksten die hij leest zijn bij voorkeur in authentieke vorm gepresenteerd en relatief kort. Wat hij leest gaat uiteraard ook over concrete, eenvoudige, voorspelbare en vertrouwde onderwerpen. De informatie die hij op die manier krijgt kan occasioneel impliciet worden aangeboden. De structuur van de aangeboden teksten is duidelijk en de teksten zijn geschreven in standaardtaal. Ze kunnen af en toe varianten op de standaardstijl en het standaardregister bevatten en af en toe ook worden uitgesproken in een variant van de standaardtaal. Zijn leestempo is redelijk vlot. De contexten zijn: 1 Contacten met officiële instanties 2 Leefomstandigheden 3 Afspraken en regelingen 4 Consumptie 5 Vervoer: openbaar en privé 6 Voorlichtingsdiensten 7 Vrije tijd 8 Nutsvoorzieningen 9 Ruimtelijke oriëntering 10 Onthaal 11 Gezondheidsvoorzieningen 12 Klimaat 13 Sociale communicatie op het werk
- Studiebewijs
- Deelcertificaat
- Lestijden
- 60
Zoek waar je dit kan volgen
Waar kan je deze opleiding volgen?
Omschrijving van het opleidingsprofiel
In de opleiding Koreaans Richtgraad 2 (ERK B1) Volwassenenonderwijs leert men De opleiding Arabisch, Chinees, Japans, Koreaans (ACJK) Richtgraad 2 (ERK B1) hoort thuis in het studiegebied Oosterse talen. Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd.
Een richtgraad is "een specifieke graad binnen het secundair onderwijs voor sociale promotie voor studiegebieden die niet in graden, overeenstemmend met die van het secundair onderwijs, ingedeeld kunnen worden." (art. 3,37° Decreet van 15 juni 2007 van het volwassenenonderwijs)
Met de opleiding ACJK Richtgraad 2 (ERK B1) wordt de cursist een beperkte talige zelfstandigheid aangeleerd. De autonome taalgebruiker voelt zich nog beperkt in de talige communicatie. Zijn taalgebruik is economisch in die zin dat hij zijn communicatie moet aanpassen aan de middelen waarover hij beschikt. Zijn volledige talige autonomie verwerft hij in het daaropvolgende niveau.
Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Threshold (B1).
Een richtgraad is "een specifieke graad binnen het secundair onderwijs voor sociale promotie voor studiegebieden die niet in graden, overeenstemmend met die van het secundair onderwijs, ingedeeld kunnen worden." (art. 3,37° Decreet van 15 juni 2007 van het volwassenenonderwijs)
Met de opleiding ACJK Richtgraad 2 (ERK B1) wordt de cursist een beperkte talige zelfstandigheid aangeleerd. De autonome taalgebruiker voelt zich nog beperkt in de talige communicatie. Zijn taalgebruik is economisch in die zin dat hij zijn communicatie moet aanpassen aan de middelen waarover hij beschikt. Zijn volledige talige autonomie verwerft hij in het daaropvolgende niveau.
Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Threshold (B1).
- Thema's
-
Talen > Koreaans
Talen - Ingericht vanaf
- 01.02.2024
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Lestijden
- 480
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden
- Studiebewijs
- Certificaat
- Beroepskwalificatie
- Neen
- Diplomagerichte opleiding
- Neen